Stranglehold

Eerder noemde ik al het Tequila-bomb balkje. Dit balkje vul je dus door veel sterren te verdienen met je kills. Je kunt ook Origami-kraanvogels oppikken, een van de weinige links overigens met de film, deze vullen je balkje ook een beetje. Dit balkje heb je nodig om de speciale bomb-moves te maken. In totaal zijn er vier, waarvan de eerste dient om je een beetje health terug te geven. De andere drie zijn heel wat gaver en voegen heel wat plezier toe aan de game. Als eerste speel je mijn persoonlijke favoriet vrij, de zoom-mode. Als je deze inschakelt kun je flink inzoomen op de badguys om exact te kunnen mikken waar je ze wilt raken. Eenmaal de trekker overgehaald zul je de kogel in slowmotion volgen, totdat deze inslaat op de onfortuinlijke badguy, waarna deze door de klap achterover zal slaan, naar de wond zal grijpen en onderwijl zul je bloed uit de wond zien gutsen en ook achter tegen de muur spatten. Ziek? Misschien, maar wel erg gaaf.

De tweede move die je vrijspeelt is de barrage. Als je deze inschakelt zul je tijdelijk onschendbaar zijn en oneindig veel ammunitie hebben voor het wapen dat je op dat moment vasthoudt. Tevens zal de wereld ook een beetje vertragen, zodat je de badguys nog makkelijker om zeep kan helpen. Als laatste heb je de mogelijkheid tot een ultieme alles-sterft move. Eenmaal ingeschakeld zul je Tequila in slowmotion iedereen overhoop zien schieten, terwijl er om hem heen een paar duiven (zoals altijd bij John Woo) opvliegen. Hoewel deze laatste move erg handig kan zijn om even het veld te ruimen is hij niet heel leuk om te gebruiken, je hoeft zelf namelijk niks te doen.

Om voor nog wat afwisseling te zorgen is er naast al het standaard schietwerk ook af een toe een zogenaamde standoff. Dit zijn situaties waarin er een groep badguys met geweren op je gericht staat en je in slowmotion van baddie naar baddie zal gaan, om ze allemaal af te schieten, terwijl je hun kogels ontwijkt. Deze vereisen stevig wat coördinatie en worden naar het einde van het spel ook best pittig. Zo pittig zelfs dat het meer naar frustrerend neigt. De badguys staan op het einde namelijk bovenop je en dan is het best lastig ontwijken, terwijl je ze ook nog moet neerschieten. Tel daarbij op dat je op medium na een kogel of vier wel dood bent en je snapt dat je geen zin meer hebt in deze standoffs, terwijl deze in het begin van de game nog best cool zijn.

Toch kent al dit geweld ook zijn keerzijde. Niet elk level is even handig ingericht, een aantal is zelfs wat klein en als je dan gaat rondspringen wil je nog wel eens op een groepje baddies inspringen die je vervolgens in no time afmaken. Op dit soort momenten laat de camera nog wel eens flink te wensen over, waardoor je gewoon de vijand niet kan raken, terwijl hij een shotgun op je leegschiet. Het vervelende is dat ook het allerlaatste level dit probleem kent en het is echt niet leuk om keer op keer op keer dezelfde boss te moeten neerhalen, omdat de game geen savepoint kent direct nadat je hem afmaakt. Ook zitten er soms wel heel veel vijanden in een aantal omgevingen. Een beetje minder zou eigenlijk best ok zijn, want het gaat nergens meer over als je aan het einde van een missie meer dan 200 badguys om het leven hebt geholpen.

Dit slechte leveldesign wordt nog wel redelijk gecompenseerd door de andere levels. De omgevingen zijn namelijk flink te verwoesten en een groot aantal omgevingen is ook echt gemaakt om te slopen. Zo is er een missie waarbij je van verdieping naar verdieping loopt en waarbij elke omgeving er echt om smeekt om volledig verwoest te worden. Zuilen, muren, meubilair, beelden, auto\\\'s, vrijwel alles kan kapot. Je hebt echt het idee in een film van John Woo te zitten als je in zo\\\'n enorme shootout terecht komt, waarin gewoon niks meer overblijft van de omgeving dan een hoopje puin. Deze verwoestbaarheid is dan ook een van de sterkere punten van de game, het zorgt namelijk dat de actie nog heftiger wordt dan die anders al was.