Armed Assault

Multiplayer
Het online-gedeelte van ArmA is vele malen beter uitgewerkt dan in het eerdere Flashpoint. In Flashpoint was er namelijk in het begin sprake van een belachelijke server browser (wat later met een paar patches is verbeterd) en een ander nadeel was dat je niet mee kon doen met games in progress. Nu kan dat wel, dus op elk moment van de dag kun kun je meespelen op servers, zonder te hoeven hopen dat er nog een plekje vrij is op een server waar men zich net verzamelt om te gaan spelen.

Met name voor mensen die houden van coöperatief spelen is Armed Assault een waar Walhalla. Deze mode steekt ver boven de andere (ook leuke) modes uit qua populariteit. De mission editor speelt een belangrijke rol in die populariteit, maar daar kom ik later op terug. Op internet zijn tal van servers te vinden met missies voor bijvoorbeeld acht mensen, maar ook voor zestig man. Met zestig man coöperatief een militaire simulator spelen is een vrij unieke mijlpaal in online gaming en daarbij een zeer fijne stap vooruit. Alleen al het zicht van een gecoördineerde actie met helikopters, straaljagers, tanks en andere voertuigen doet je haren overeind staan en en dan is er nog geen schot gelost.

Naast co-op zijn er ook de standaard Deathmatch en Capture the Flag modi. Er is echter nog een vrij unieke mode speelbaar in ArmA en dat is Capture the Island. In deze mode moeten twee teams het gehele eiland van 400km2 in handen zien te krijgen door alle steden en dorpen te veroveren. Elk veroverd stadje of dorpje genereert geld en één iemand in beide teams heeft de verantwoordelijkheid een basis te bouwen met dat geld. Dan kunnen normale spelers zoals jij en ik op die basis tanks, helikopters en ander wapentuig kopen om nog meer steden te veroveren of om die te verdedigen. Als de basis van de tegenstander is vernield win je het spel. Je begrijpt dat een potje uren kan duren, maar in die uren ervaar iets vrij unieks.

Mission Editor
De grootste troef van Operation Flashpoint was de gebruikersvriendelijke mission editor. Deze is meegenomen in Armed Assault en werkt precies hetzelfde. In theorie is alles wat je kunt bedenken mogelijk, maar je dient voor de meer complexe dingen gebruik te maken van scripts. Stel dus dat je een groepje tanks door een stad wilt laten rijden, waarna een artillerie-aanval de stad platgooit, dan heb je voor het laatste dus een scriptje nodig. Als de community van ArmA net zo actief wordt als toentertijd met Operation Flashpoint, dan hoef je je over dat soort dingen in ieder geval geen zorgen te maken.

De editor werkt als volgt. Op het scherm zie je een landkaart waar je op in en uit kunt zoomen. De omgeving is goed te onderscheiden, dus je kunt duidelijk zien wat een berg is, wat een stad is en noem maar op. Vervolgens kun je met een simpele muisklik eenheden gaan plaatsen. Deze eenheden kun je way points geven met daarin voorgestelde gedragscode. Je kunt dan zeggen dat ze van punt A naar B moeten lopen of rennen, met het wapen op de rug of in de hand en meer van dat soort details. Of je gooit een groepje soldaten in een helikopter, laat de heli landen op een grasveld waarna er een search and destroy waypoint op een dorpje wordt gezet. Of je gooit vier commando\\\'s in een bootje en laat ze midden in de nacht in een vijandelijke basis binnen dringen om een paar tanks op te blazen; zoals je waarschijnlijk al merkt is de enige beperking je eigen fantasie. Als je de campaign dus zat bent kun je hier je lol mee op.