Wario Ware Smooth Moves

Sinds Wario Ware op de GameBoy Advance verscheen heeft elke Nintendo console één of meerdere versies gekregen. De GBA kreeg Wario Ware en Wario Ware Twisted, de DS kreeg Wario Ware Touched en de Cube kreeg Mega Party Games. Elke versie was weer speciaal ontwikkeld voor de mogelijkheden van de betreffende console. Zo had Touched microgames die volledig speelbaar waren met de stylus en was de Cube versie vooral toegespitst op de multiplayer modi.

Nu de Wii bijna twee maanden in de winkels ligt is het de beurt aan Wario om ook voor deze console zijn ding te doen. De Wii versie is in potentie een geweldige game die de mogelijkheden van de Wiimote kan combineren met een uitgebreide multiplayer. Helaas is de uitwerking niet zoals hij had moeten zijn... Laten we echter niet te overhaast naar de conclusie gaan, maar even rustig de hele game doornemen.

Allereerst is er de singleplayer game welke vanaf het begin te spelen is. De opzet is hier precies hetzelfde als in alle andere delen; per personage (dat symbool staat voor een bepaald level/thema) krijg je een aantal microgames voorgeschoteld welke je goed moet afronden om uiteindelijk een boss-stage te halen. Sluit je deze ook succesvol af dan speel je nieuwe personages vrij en zo boek je progressie in de game totdat je alle personages vrij gespeeld hebt. So far niets nieuws onder de zon.

De vernieuwing in Smooth Moves zit \'m echter niet in de opzet, maar in de manier waarop de microgames gespeeld moeten worden; met de Wiimote. Een aantal microgames zijn vrij logisch en kan iedereen bedenken. Zo zijn er minigames waarbij je de Wiimote als aanwijzer gebruikt (zoek een personage, schiet blikjes om, etc) en ook het zijwaarts houden van je Wiimote, als ware het een stuur, zit erin. De makers van Wario Ware gaan echter verder, veel verder, als het gaat om het verzinnen van mogelijkheden om de game te besturen. De verschillende besturingen zijn zo divers dat het teveel is om allemaal op te noemen, maar een aantal verdienen wel een vermelding.

In een van de aparte microgames moet je bijvoorbeeld de Wiimote op zijn kop, plat op de tafel neerleggen. Op je TV zie je dan een telefoon en zodra deze overgaat moet je hem opnemen. Een andere vorm van besturing komt in de vorm van het houden van de Wiimote op je heupen, de bijbehorende microgame is hier dan hoelahoepen, laat die heupen maar swingen! De laatste twee die genoemd gaan worden zijn de \'fitness\'-besturingen; hou de Wiimote vast als een gewicht en train je biceps, en hou de Wiimote op je hoofd en zak een aantal keer door je benen. Hoe gekker de beweging is die je moet maken, hoe leuker het is om te doen natuurlijk. Overigens kun je de Wiimote wel een beetje voor de gek houden; je hoeft bijvoorbeeld niet echt door je hurken te gaan bij sommige microgames, enkel de Wiimote op en neer bewegen werkt ook.

Door het snelle afwisselen van allerlei maffe microgames houdt Wario Ware je constant geconcentreerd en lig je regelmatig in een deuk. Overigens zorgen niet alleen de microgames zelf voor een lach op ieders gezicht, ook de graphics en het geluid spelen een grote rol. Wario Ware kent een uniek uiterlijk waar 2D en 3D graphics elkaar afwisselen. Tijdens het spelen van Wario Ware kom je bijvoorbeeld zowel beelden uit Super Mario Bros. als Metroid Prime tegen. Ook zijn de nieuwe beelden, welke speciaal voor Wario Ware ontwikkeld zijn, erg bizar. Bekijk de screenshots maar eens of zoek een filmpje ervan op YouTube als je nog niet bekend bent met deze stijl. Het geluid is verder net zo apart als de graphics, zenuwachtige muziekjes, onverstaanbaar gebrabbel en gekke geluidjes wisselen elkaar constant af.