De Sims 2 Huisdieren

Als enorme dierenvriend was mijn belangstelling voor De Sims 2 Huisdieren behoorlijk groot. Jaren geleden verscheen er voor de eerste versie van De Sims al een uitbreidingspakket waarin de harige vlooienbalen centraal stonden. Naast sims, zelfgecreëerde virtuele poppetjes, moest je ook hun honden en katten een leven laten leiden, of lijden, zo je wilt. Het lag in de lijn der verwachting dat de huisdieren al van het begin af aan in De Sims 2 aanwezig zouden zijn, maar het leek EA beter om de beestjes door middel van een uitbreidingspakket uit hun kooien te laten ontsnappen. Naast dit uitbreidingspakket verschijnt er ook voor de consoles een huisdierenversie van De Sims 2. We kenden het vorige consoledeel een magere 58% toe, laten we dus maar hopen dat we hier te maken hebben met een degelijker spel. Miauw!

Als vanouds begin je het spel met het maken van je eigen familie, met als vernieuwing dat ditmaal ook honden en katten deel uitmaken van het gezin. Om maar met ons eigen ras te beginnen: je kiest een geslacht, kneedt de sim naar eigen wens met de aanwezige opties en tot slot geef je de sim zijn karakter. Gelijk valt op dat de mogelijkheden wel heel mager uitvallen ten opzichte van de PC-versie. Ten eerste schittert de mogelijkheid om de leeftijdsgroep van je sim te kiezen door afwezigheid, kinderen zitten er dus niet meer bij. Waarschijnlijk was de toevoeging van huisdieren te groot om ook nog eens meerdere leeftijdsgroepen te realiseren. Ten tweede is het aantal opties om je sim naar eigen hand te zetten redelijk beperkt. Zo is het niet eens mogelijk om in je oneindige kwelzucht iemand te scheppen die zo lelijk is als de nacht. Ook de garderobe is niet bijster uitgebreid; het lijstje van kledingstukken heb je al vrij snel doorgeploeterd. Vreemd genoeg kan je dan wel weer kiezen uit een breed arsenaal aan tatoeages en sieraden. Daar mag de volgende keer wel wat meer evenwicht in zitten.



Zoals gezegd kan je ook honden en katten vervaardigen, wat relatief een heel stuk uitgebreider is dan hun menselijke tegenhanger. Vele bekende en minder bekende rassen zijn aanwezig, het is zelfs mogelijk om door het gooien van een dobbelsteen deze rassen met elkaar te kruisen. Na een soort gekozen te hebben is er nog een hele hoop aan het beestje aan te passen. Het is nog net niet zo dat je je eigen huisdier tot in detail na kunt maken, desondanks is er genoeg mogelijk om er een eigen karakteristieke viervoeter van te maken. Om je arme beestje helemaal speciaal te maken is hij ook nog eens in schoentjes en truien te proppen. Wanneer zullen de eerste kamervragen komen?

Wanneer er eindelijk een bekoorlijk gezinnetje geformeerd is, moeten zij een onderkomen vinden. Er staan reeds een paar koophuizen op de kaart, maar leuker is om vanaf de allereerste steen helemaal zelf een eigen huis uit de grond te stampen. En ook op dit gebied voelt de consoleversie nogal magertjes aan. Niet alleen reikt jouw bouwgebied niet verder dan de begane grond, ook het interieur en de verdere aankleding geeft je vaak maar weinig te kiezen. In de tuin reserveerde ik, zoals in elk De Sims deel, een flink stuk land waar het zwembad zou komen te staan. Na een tijdje zoeken kwam ik er achter dat er helemaal geen zwembad te bouwen viel. Als ode aan het verdwenen zwembad staat er nu een eenzame badkuip in de tuin. Nu we het toch over sanitaire goederen hebben; er is slechts keuze uit drie toiletten. Je sims kunnen hun virtuele behoeften kwijt in \'De Pleezierige Plee van Rioolboys\', \'Het Ecotoilet van SchrobHok\' en \'Het Kunstige Bolus Toilet\'. De voorwerpencatalogus is dan niet bijster uitgebreid, wel wordt ieder product op een leuke manier gebracht en is het voorzien van een veelal humoristische beschrijving.