Valkyrie Profile: Lenneth

Het levellen en een slimme opbouw van je personages spelen dus een hele belangrijke rol in Valkyrie Profile: Lenneth. De andere twee elementen van de gameplay zijn het verkennen van dungeons en het vechten tegen vijanden. Samengevat zul je gevallen helden in dorpjes moeten vinden en deze vervolgens meenemen naar dungeons zodat ze tegen monsters kunnen vechten om sterker te worden.

Lenneth heeft de voyeuristische vaardigheid om de laatste dagen van iemands leven te beleven. Zo zie je van elk personages hoe hij jammerlijk aan zijn einde is gekomen. Lenneth gebruikt haar vaardigheid door hoog boven de wereldkaart te zweven en te mediteren. Hierdoor worden interessante plaatsen door middel van pijlen weergegeven. Rode pijlen geven personages aan die gerekruteerd kunnen worden. Grijze pijlen zijn dungeons waar je kunt levellen.

Bijzonder aan Valkyrie Profile is dat deze dungeons niet zoals in de meeste andere RPG’s drie-dimensionaal zijn of van bovenaf worden bekeken. Ze zijn twee-dimensionaal en Lenneth verplaatst zich van links naar rechts. Soms bevat een dungeon een aantal deuren waardoor je een veld naar voren of naar achter kan. Om het wat duidelijker te maken; levels zijn opgebouwd als een spekkoek die op zijn zij wordt gezet. Er is in deze dungeons meer te doen dan alleen vijanden opzoeken en schatkisten openen. Lenneth zal moeten springen, bukken en puzzelen om verder te komen of om geheime items te vinden. Verwacht geen echt platformspel, maar het scheelt soms niet veel. De gameplay deed mij erg denken aan spellen als Castlevania. In elk geval een erg bijzondere en originele manier om in een RPG een level door te komen. Helaas is de besturing soms wat te beperkt en niet responsief genoeg, hetgeen resulteert in het heel vaak opnieuw proberen om een specifieke plek te bereiken. Klein voorbeeld is het feit dat je naast het openen van schatkisten deze ook kunt optillen, neerzetten en weggooien (bij dit laatste gaat de inhoud verloren). Dit gaat allemaal middels een combinatie van de X-knop en D-pad. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik een kist heb opgepakt en weggegooid in plaats van deze open te maken.

Zoals gezegd bestaat de hoofdmoot van het spel naast het vinden van personages en het verkennen van dungeons uit het vechten tegen monsters. In Valkyrie Profile: Lenneth zitten gelukkig geen random battles. Vijanden zijn in de levels weergegeven als een soort zwarte spoken. Wanneer je deze aanraakt ga je naar een aparte vechtscène. Bijzonder is ook dat eenmaal verslagen vijanden niet respawnen. Eenmaal dood, blijft dood. Het vechtsysteem in Valkyrie Profile is een combinatie van real-time en turn-based. Net als in Final Fantasy VII heeft elk personage een actieve tijdsbalk die zich langzaam vult. Wanneer deze balk vol is kan met het personage in kwestie een actie worden uitgevoerd waarbij elke personage aan een knop gebonden is. Hoe effectief een aanval is wordt vooral bepaald door de timing en de volgorde waarin de aanvallen van de verschillende personages worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld, een klap met een zwaard doet een vijand meer pijn nadat deze eerst verdoofd is door een pijl en zich niet kan verdedigen. Je party bestaat tijdens het vechten uit maximaal vier spelers. Echter, je kunt veel meer mensen hebben gerekruteerd. Je zult dus een selectie moeten maken wie je mee laat vechten en wie de bank warm mag houden.

Het is een bijzonder fijn vechtsysteem dat simpel is om te gebruiken maar toch over een behoorlijke diepgang beschikt. Zo zijn er naast de hierboven beschreven mechaniek nog combo’s, een overdrive bar die je in staat stelt spectaculaire en vernietigende aanvallen op de vijand los te laten, etc. Eén nadeel is dat met de knoppen wordt gewerkt en niet met een menu-structuur onder in het scherm zoals in Final Fantasy. Elke knop staat gelijk aan één soort aanval of één type magie. Wil je dit veranderen dan zul je deze in een apart menu moeten selecteren. Op zich zou dit niet zo’n probleem moeten zijn, ware het niet dat het elke keer een seconde of 5 duurt om het menu te openen en te sluiten. Op zich niet zo heel lang, maar wanneer je dit meerdere keren in een gevecht moet doen wordt het toch erg irritant waardoor je het meestal maar bij één type aanval per personage houdt.