Valkyrie Profile: Lenneth

De setting van Valkyrie Profile is de Noorse Mythologie, maar dan geïnterpreteerd door Japanse gameontwikkelaars zodat niet alles even correct weergegeven is. Naast hoofdrolspeelsters in opera’s van Wagner zijn Valkyries godinnen van de oorlog en hulpjes van de oppergod Odin. Hun taak is beoordelen of op aarde gevallen strijders waardig genoeg zijn om het Walhalla te betreden. Wanneer dit het geval is halen zij de ziel van de dode op aarde op en begeleiden ze deze naar de Noorse hemel zodat hij plaats kan nemen naast de goden. Eigenlijk zijn Valkyries dus een soort goddelijke head hunters. Odin is naast oppergod ook leider van Aesirs, een van twee goddelijke rassen die in een eeuwige strijd met elkaar verwikkeld zijn. De vijand van de Aesirs is het andere goddelijke ras; de Vanir. Deze strijd zal pas ten einde zijn tijdens de finale veldslag Ragnarok, die tevens het einde van de wereld zal betekenen.

De hoofdrol in het spel wordt gespeeld door Lenneth, een van drie Valkyries die Odin bijstaan. Aan het begin van het spel is Ragnarok ingeluid. Odin geeft opdracht aan Lenneth om in de resterende 192 dagen voor het einde van de wereld zoveel mogelijk zielen van gevallen strijders op aarde te verzamelen om de hemelse legers te versterken. De 192 dagen tot Ragnarok zijn opgedeeld in acht hoofdstukken. In elk hoofdstuk kan de speler een aantal plaatsen bezoeken. Elke handeling kost echter tijd. Is de tijd binnen een hoofdstuk op dan gaat het spel onherroepelijk verder met het volgende hoofdstuk. En personages en gebeurtenissen zijn aan hoofdstukken gekoppeld, dus als je niet goed oplet, kun je het een en ander missen. Doel van het spel is dus het verzamelen van zielen. Deze zielen zijn overleden personages die gedurende het spel onderdeel uitmaken van je party.

Je kunt een held echter niet zomaar naar Odin sturen. De hemelse legers kunnen alleen sterke en goedbewapende helden gebruiken. Aan het begin van elk hoofdstuk krijg je van een van je mede-Valkyrie een cryptische indicatie van het type held dat aan het eind van het hoofdstuk door Odin verwacht wordt. Bijvoorbeeld een moedige boogschutter met een waarde van 43. En jij moet zorgen dat ze die status bereiken. Dit gebeurt door de personages in je party sterker te maken (lees levellen) en het vinden of maken van een goede uitrusting. Wanneer een personage een level omhoog gaat wordt hij sterker en krijgt hij experience points. Met deze punten kun je bepaalde magie of vaardigheden kopen. Ook kun je ze gebruiken om karaktertrekken van een held aan te passen. Dit laatste vergt enige uitleg. Naast een level uitgedrukt in cijfers heeft elke personage ook een numerieke waarde die zijn karakter aangeeft. Het karakter van een personage bestaat uit een optelsom van vaardigheden, positieve en negatieve karaktertrekken. Wanneer je een personage voor het eerst in je party opneemt heeft dit getal meestal een sterk negatieve waarde. Door gedurende het spel de nodige punten te besteden kun je de waarde van iemands karakter gedurende het spel omhoog krikken. Voorbeelden van karaktereigenschappen zijn moed, roekeloosheid, egoïsme en ongeduld. Overigens is het niet zo dat een van de personage die je tijdens een hoofdstuk vindt meteen naar Odin gezonden moet worden. Sommige personages zul je zelfs helemaal nooit hoeven weg te sturen. Het is dus zaak om goed de eisen van Odin in de gaten te houden, je personages slim op te bouwen en deze op het juiste moment naar Walhalla te sturen.