AND 1 Streetball

In het spel maak je gebruik van een zogenaamd I-ball systeem. Dit wil zeggen dat je gebruik maakt van de twee analoge sticks van de controller en de R-shoulderbutton. De analoge sticks zijn heel precies qua besturing, je kunt de stick namelijk op acht verschillende manieren bewegen en al die richtingen zouden dan een andere move moeten maken. Ik heb echter gemerkt dat de preciese besturing heel erg frustrerend werkt, jouw handelingen met de sticks komen vaak niet overeen met wat de baller op het veld doet en dan sta je al snel verloren. Nu weet ik natuurlijk wel dat Streetball juist gaat om ingewikkelde moves en dat het juist stoer is als je die dan onder de knie krijgt maar het is niet leuk om zo je best te doen in het spel en dan gewoon machteloos te staan.

Streetball staat erg bekend om de meest maffe moves die je kunt maken met een bal om vervolgens punten te scoren in de basket van de tegenstander maar in het spel sta je meer als een toeschouwer te kijken naar wat de anderen doen dan dat je echt punten kan scoren. Als jij bijvoorbeeld eindelijk in bezit bent van de bal dan kom je natuurlijk een tegenstander tegen, deze kan met een simpele beweging zo de bal van je ontfutselen om vervolgens in een tornado van toffe moves en snelle bewegingen naar jouw basket te stormen. Dan denk je dus: \\\'Wat hij kan, kan ik ook!\\\' Dat is dus fout gedacht, het is ongelooflijk lastig om de besturing via de analoge sticks van je controller onder de knie te krijgen en dan nog eens een ander te tackelen en er met de bal van door te gaan, niet vergeten om dan ook nog eens extra moves erin te mengen voor wat extra respect.

Je kan echter wel gebruik maken van een metertje genaamd de Anklebreaker. Als je gaandeweg de wedstrijd allerlei speciale moves uithaalt vult de Anklebreaker zich vlot. Is het metertje vol dan kan je met een speciale move jouw tegenstander die voor je staat uitschakelen en zo een run maken naar de basket. Dit is dan wel een mooi gegeven omdat je zo toch nog een beetje het idee krijgt dat jouw kunstjes met de bal er iets toedoen. En je vergaart ook nog eens een hoop respect met de move die je via de Anklebreaker uit kan voeren en dat helpt dan weer bij het unlocken met allerlei dingen. In dit spel is de Anklebreaker-meter jouw vriend!

Voor de mensen onder ons die nog meer hun eigen tintje aan het spel willen geven is er de Create-a-move optie. Met wat oefeningen kan je er zelf achter komen welke move effectief zal zijn en die kan je dan ontwerpen en aan je eigen baller geven. Zo maak je van je eigen baller een uniek persoon met zijn eigen trucjes en dat is best wel een leuk gegeven in het spel. De mensen onder ons die het dus leuk vinden om een beetje te knutselen aan de eigen stijl krijgen hier wel de nodige opties voor.