Hearts of Iron 2
De game speelt zich af tijdens de periode 1936-1947. Je kunt uit allerlei campagnes kiezen, zoals het Ardennenoffensief, D-Day, maar ook fictieve campagnes. Natuurlijk ben je er ook vrij in gewoon een potje te starten zonder echt een doel te bereiken.
Na een campagne gekozen te hebben moet je een land kiezen. Het spel biedt je de keuze uit meer dan 175 landen, waaronder natuurlijk Nederland! Elk land heeft een uitgebreide lap tekst over het ontstaan en de positie ervan tot de periode van de Tweede Wereldoorlog. Dat is leuke en leerzame informatie voor je aan een spel begint.
Om een goed beeld te geven van alle opties en mogelijkheden start ik een spel met Nederland in 1936. Af en toe verwijs ik naar de Nederlandse mogelijkheden in het spel, zodat ik duidelijk de plus- en minpunten van het besturen van een klein/groot land aan jou kan presenteren. De tijd in het spel verloopt realtime, maar kan aangepast worden qua snelheid.
Op het scherm verschijnt een soort Riskmap met duidelijke grenzen, provincies en legers van de hele wereld. Zo is Nederland ingedeeld in Groningen, Amsterdam, Arnhem, etc. Ook begint Nederland met een piepklein leger waar jij natuurlijk verandering in moet brengen. De Duitse dreiging nadert: kun jij de geschiedenis herschrijven en de Duitse opmars voortijdig stoppen?
Politiek
Hearts of Iron 2 volgt in theorie de belangrijkste gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog gewoon na. Roosevelt wordt gekozen als president van de Verenigde Staten, Duitsland annexeert Oostenrijk, dat soort dingen. Maar als jij met een land als Duitsland speelt is het weer anders. In die situatie kun je daadwerkelijk de geschiedenis in grote lijnen veranderen door Oostenrijk bijvoorbeeld niet te annexeren.
Ook kleinere landen krijgen hiermee te maken. Zo had ik met Nederland eens de kwestie over fascisme en het verbieden ervan. Als je voor of tegen zo\'n besluit stemt heeft dat weer invloed op je politieke klimaat en voor je het weet ben je van een democratie in een dictatuur veranderd. Je kunt je politieke klimaat elk jaar een klein beetje bijstellen met een paar statistiekjes en elke verandering heeft weer grote gevolgen. Het kan zo zijn dat je productiviteit versneld wordt, maar ondertussen wordt het maken van legers duurder.
Dit is nog maar het topje van de ijsberg qua politiek. Elk land heeft een aantal belangrijke ministers en een staatshoofd. Die personen zorgen ook voor bepaalde voor- en nadelen met betrekking tot je leger, de economie, je imago in de wereld, en ga zo maar door. Deze mensen kun je, mits er iemand beschikbaar is, inruilen voor een andere met misschien wel aantrekkelijkere bonussen. Koningin Wilhelmina is dan niet in te wisselen, maar de baas van de inlichtingendienst wel.
En wat is politiek zonder diplomaten? Elke virtuele dag kun je maximaal eenmaal met hetzelfde land onderhandelen. Dit gaat heel simpel, want je hoeft alleen maar op een gebied te klikken en de vlag van de eigenaar ervan verschijnt in beeld. Dan hoef je alleen maar op de vlag te klikken en je kunt voorstellen doen. Lekker overzichtelijk dus. Dit kan van alles zijn: handelsverdragen, allianties, technologie ruilen, niet-aanvalsverdragen, soevereiniteit garanderen, de mogelijkheden bij elk facet van dit spel zijn eindeloos.
Last but not least heb je nog de mogelijkheid om landen te beïnvloeden. Op die manier kun je de buitenlandse politiek meer naar jouw land haar standpunten zetten. Maar spelend met Nederland maak je hoogstens indruk op België en Luxemburg; bij Engeland en Duitsland hoef je het niet te proberen.
Tot het beïnvloeden reken ik ook de mogelijkheid om coups te organiseren. Deze mogelijkheid is er prijzig en heeft een hoge kans van falen. Maar als het lukt kun je een aan jou trouwe regering stationeren en voilà, je macht is vergroot.