The Moment of Silence

Het introfilmpje gaat naadloos over in het spel. Peter staat op de gang te kijken naar de lift waarin zojuist zijn buurman gesleurd is. Als je je muis beweegt, verschijnen er icoontjes. Deze spreken voor zich; een handje om iets te pakken of te gebruiken, een vergrootglas om iets van dichterbij te bekijken, een spreekwolkje om met iemand te praten, pijltjes om naar een andere plek binnen dezelfde lokatie te gaan en een mannetje met een deur symboliseert een uitgang. Om te voorkomen dat je door middel van \\\"pixelhunten\\\" steeds het hele scherm af moet zoeken voor de \\\"hotspots\\\" is de H-toets geactiveerd. Eén druk hierop en je ziet alle icoontjes in beeld verschijnen (kort indrukken geeft alleen de uitgangen, hoe langer je hem ingedrukt houdt hoe meer icoontjes verschijnen).


<\/center>

Zoals het een echte adventure betaamt moet je in The Moment of Silence veel met allerlei mensen praten. Dit werkt via de welbekende conversation trees. Je kunt rustig alle mogelijkheden aflopen, er is geen verkeerde keuze mogelijk. Door middel van kleuren wordt aangegeven welke zinnen je al gebruikt hebt. Gespreksonderwerpen die helemaal uitgeput zijn verdwijnen niet uit het menu maar krijgen een andere kleur, zodat je ze altijd alsnog een keer kan proberen als je vergeten bent wat het antwoord was. Als je nieuwe informatie hebt verkregen of een relevant voorwerp hebt gevonden is het een kwestie van nogmaals met iedereen praten om te kijken of er ergens een nieuwe optie in het conversatie-menu is verschenen. Dat kan soms frustrerend zijn omdat je niet weet met wie je moet praten en je dus veel lokaties af moet lopen om iedereen te kunnen spreken.

<\/center>

De puzzels zijn goed verwerkt in het verhaal en afwisselend. Op een enkele uitzondering na zijn de puzzels goed te doen. Er zijn er een paar die echt moeilijk zijn omdat het niet duidelijk is wat de gewenste eindsituatie is. Je moet dus maar gewoon uitproberen tot je het juiste effect bereikt. Het is wel altijd meteen duidelijk dat je een puzzel opgelost hebt omdat je dan een cut-scene te zien krijgt. Veel puzzels maken gebruik van je inventaris, je moet voorwerpen vinden en combineren, beter bekijken of aan anderen laten zien om aanwijzingen te krijgen omtrent de ontvoering. Er zijn ook puzzels waarin je een code moet breken of een wachtwoord moet raden. Er zijn geen puzzels die je onder tijdsdruk zetten, noch doolhoven.

<\/center>