Colin McRae Rally 2005

Gameplay
Als je voor het eerst Colin McRae speelt kan de besturing je wel eens flink tegenvallen. Je zal waarschijnlijk, zoals ik, nogal eens een boompje of een hekje meepakken. Gaandeweg krijg je dit toch wel aardig door en gaat het steeds makkelijker. Oefening baart kunst, heet dat. De speelbaarheid is in mijn ogen altijd een van de sterkste punten geweest in de Colin McRae-serie, omdat ie uitblinkt in realisme. Wederom hebben ze dit voor mij waargemaakt.

<\/center>

Graphics
De graphics zien er, zoals we gewend zijn, weer fantastisch uit en de stijgende lijn die we in voorgaande versies waar hebben kunnen nemen wordt ook hier wederom doorgezet.
Opvallende veranderingen zijn onder andere de vernieuwde schademodellen van de auto’s die mij in Colin McRae Rally 04 toch wel een beetje tegenvielen. Bij de kleinste botsing zijn al duidelijk de sporen van het falen als coureur zichtbaar in de lak. Een ander mooi detail zijn de vallende blaadjes. Als je als kapitein van je bolide dan toch besluit enige terroristische acties tegen het natuurschoon te verrichten, dan zie je ook prachtig de blaadjes naar beneden dwarrelen.
Daarnaast zijn de opgewekte menigten die je mentaal een hart onder de riem willen steken ook een leuk detail en het ziet het er goed uit. Ik heb me wel een paar keer afgevraagd waarom ze nou net in een scherpe buitenbocht van een gladde, modderige weg moeten gaan staan.

<\/center>

Geluid
Bij een rallyspel hoef je geen spannende soundtrack te verwachten natuurlijk. In plaats daarvan heb je wel een co-driver die je continu van uiterst gedetailleerde informatie over de weg die voor je ligt zal voorzien. Hij geeft informatie over de scherpte van de bochten, over obstakels die naast de weg liggen of wanneer er een brug aankomt of een wegversmalling et cetera. Informatie die in vele gevallen erg belangrijk is om het parcours goed te rijden. Daarnaast zal je al snel opvallen dat alle van de meer dan 30 wagens een uniek geluid onder de motorkap hebben. Je kan dus naar verschillende soorten motorgebrom luisteren!
Af en toe kreeg ik daar wel eens een beetje hoofdpijn van dus dan zette ik het gebrom maar even af enr wat lekkere drum ’n bass aan op de achtergrond om weer in de stemming te komen. Helaas kan je je co-driver dan niet echt meer verstaan wat dan vaak weer schade tot gevolg heeft.

Wat betreft de wagens heeft Codemasters weer alles uit de kast getrokken om een wagenpark samen te stellen dat er zeker niet om liegt. Dit zijn onder meer Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evolution VIII, VW Beetle RSi en de oude Escort MK 1.
Ook deze zijn uiteraard voorzien van de kleinste details; zelfs je naam staat ik kleine lettertjes op de ruiten.

<\/center>