CD: Putumayo Kids - European Playground

In de reeks Putumayo Playground zijn al heel wat cd's verschenen. De laatste was Sesame Street Playground, welke we ook op FOK! bespraken. Het is weer tijd voor een nieuwe uitgave en we worden op ons wenken bediend. European Playground is de nieuwste verzamel-cd van het label dat niet alleen volwassenen kennis laten maken met wereldmuziek. Ook voor kinderen hele leuke uitgaven samenstelt (waar ook volwassenen weer van kunnen genieten hoor).

Vrolijk en educatief
Putumayo weet met zijn cd's altijd een kleurige uitstraling neer te zetten. De cover alleen al zal kinderen aanspreken en hun hart heb je dan al een beetje gewonnen. Bij het opzetten van het schijfje moet de muziek vervolgens de rest doen. En dat lukt aardig met European Playgroun. Het eerste nummer is afkomstig uit Zweden/Finland, een soort van co-productie. Met een spannend tromgeroffel opent 'Trampolin' de muzikale reis door Europa. Een reis die ons door onder andere België, Hongarije, Frankrijk, Griekenland, Schotland, Spanje en Nederland brengt, om te eindigen in Ierland - een uiterst muzikaal land en dus een prima afsluiter!

Wat betreft de Nederlandse bijdrage is het wel wat jammer. Het nummer 'Alles uit de kast' plakt niet echt. Het kan het niet opnemen tegen de andere, toch net wat betere nummers. In ons land zal het nummer nog wel gewaardeerd worden door de kinderen, maar dat is dan vooral aan de taal te danken en niet zozeer aan een pakkend melodietje. De andere landen nemen een prominentere plaats in als het gaat om vrolijke melodieën. Zoals gezegd: jammer. Er had vast een betere keuze in het vat gezeten.

Overbrengen van sfeer
De sfeer van bepaalde landen komt heel duidelijk in de nummers naar voren. Vooral Ierland is hier een goed voorbeeld van. 'Sandy River Belle' laat die duidelijke Ierse muziekstijl horen. Dat is ook meteen één van de leuke aspecten van deze verzamel-cd. Het geeft de kinderen een heel mooi beeld van de diverse muziekstijlen die de verschillende landen voortbrengen. Daarnaast pikken ze een klein stukje taalbesef op. Het doorbreekt grenzen, zet ze open. Putumayo kun je hét voorbeeld noemen van een 'open Europa' en dat is in deze tijd waarin de Europese verkiezingen het nieuws domineren een leuke insteek. Het Europese Parlement zou een voorbeeld moeten nemen aan Putumayo. Zo harmonieus als de nummers op deze cd bij elkaar staan, zo zouden de landen in de EU ook met elkaar moeten omgaan.

European Playground is een muzikaal en educatief verantwoord product, dat zeker in de smaak zal vallen bij de kinderen. Een leuke cd voor niet al te veel geld (zo'n 15 euro), erg gezellig om in de auto op te zetten wanneer je met tent of caravan richting de camping in één van die Europese landen rijdt.

Herbie Treehead - Change Song from Putumayo World Music on Vimeo.

Tracklist

1 Sås & Kopp • Trampolin(Finland/Sweden)