Boek: Saskia Noort - De Verbouwing

Mathilde lijkt het allemaal goed voor elkaar te hebben: getrouwd met Rogier, de liefde van haar leven, een zoon van 16, een mooi huis, een eigen kliniek. Het leven lacht haar toe... of is dit maar uiterlijke schijn?

Chantage
Mathilde van Asselt heeft zojuist haar droom waarheid zien worden; haar eigen kliniek voor plastische chirurgie is een feit. De opening, die feestelijk had moeten verlopen, loopt echter op de deceptie uit: dronken, depressieve man en zoon die geen interesse toont. De relatie met haar man, Rogier, is al langere tijd verre van goed te noemen. Door zijn depressie is Rogier niet meer de man waar Mathilde ooit voor viel. Ze lijkt er een kind bij te hebben. Ze doet er alles aan om hem de ruimte te geven om zichzelf weer te vinden, ook als dat betekent dat hij zijn carrière als psychiater inruilt om hun huis te gaan verbouwen. Wat een kleine aanpassing aan het huis zou moeten zijn, loopt uit op een jarenlang project, met enorme schulden als gevolg.

Naast de kosten voor de verbouwing van het huis heeft Mathilde ook door haar nieuwe kliniek behoorlijk wat schulden openstaan. Wanneer ze een oud-studiegenoot, Johan, tegenkomt en deze aanbiedt haar 'partner' te worden, ziet ze dit als een goede uitweg. Niets blijkt minder waar te zijn, want al snel neemt Johan de zaak over en gebeuren er allerlei vreemde dingen; niet alleen in de kliniek maar ook in haar huis. Als klap op de vuurpijl wordt haar zoon Thom gedrogeerd en mishandeld, als pressiemiddel voor Mathilde. Pressie waarvoor? Johan wil, samen met een partner van hem, dat Mathilde operaties uitvoert die onderdeel uitmaken van orgaan- en mensenhandel. Ze ziet nauwelijks nog een uitweg. Zal Mathilde haar integriteit kunnen behouden en weet ze te ontsnappen aan de strafbare handelingen die Johan haar wil laten verrichten?

Saskia Noort poseert voor een persfoto

Dubbelzinnig
De Verbouwing is de nieuwste thriller van Saskia Noort, één van Neerlands bekendste thrillerschrijfsters als je de verkoopcijfers moet geloven. De titel is dubbelzinnig; enerzijds slaat hij op de verbouwing van het huis die in het boek wordt beschreven. Anderzijds ligt er een link naar de cosmetische 'verbouwingen' die Mathilde uitvoert in haar kliniek. Deze 'knipoog' is leuk verwerkt in het verhaal. De verhaallijn zelf lijkt in eerste instantie niet op een thriller, maar neemt je toch al snel in beslag. Het boek laat zich in sneltreinvaart lezen, het is moeilijk weg te leggen. De stijl van Noort is hier debet aan. Vergelijkingen met haar eerdere boek De Eetclub zijn zeker terug te vinden. Het hele boek 'ademt' Saskia Noort uit.

De details van het medische gedeelte van het verhaal zijn niet erg diepgaand, maar dat vormt geen drempel voor de spanning. De afwisseling van vertellersperspectief is aangenaam. De schrijfster heeft gekozen voor een stijl waarin het verhaal wordt verteld door Mathilde zelf, met als afwisseling mijmeringen van haar zoon. Deze zijn in een korte, staccato-stijl geschreven, compleet in 'hippe' tienertaal. De Verbouwing is een spannende thriller, met een goede ontknoping, geschreven in een aangename stijl. Het is uitkijken naar de volgende 'Noort'.

Uitgever: Anthos ISBN: 978 90 41 4097 13 Pagina's: 283