DVD: Tussen de oren

Het valt voor televisiemakers niet mee om elke keer iets leuks en vernieuwends op de buis te brengen. Zeker als je een quiz wilt bedenken, moet je van goede huize komen om er wat van te maken. Het was dan ook een leuke verrassing toen de VARA vier jaar gelden de quiz Onder de Tram presenteerde. Onder leiding van Rob Urgert en Joep van Deudekom werd het programma twee seizoenen lang uitgezonden door de publieke omroep, waarna het duo overstapte naar Net5. Een nieuwe zender betekende ook gelijk een nieuwe naam voor het programma. Onder de Tram werd Tussen de Oren en sinds kort zijn de eerste twee seizoenen op dvd verkrijgbaar.

In elke afleveringen zijn er twee of drie (semi) bekende Nederlanders te gast in het programma, die tegen elkaar strijden om een grote prijs: aandacht. In de eerste afleveringen bepaalt het publiek na afloop wie er naar hun mening gewonnen heeft, later wordt er een puntensysteem ingevoerd met golfballetjes. En het is niet bepaald makkelijk om punten te vergaren, want de quiz bestaat niet uit de meest simpele vragen. Eigenlijk is het programma nog het best te vergelijken met Waku Waku. Alleen zijn nu de bijzondere experimenten niet met dieren, maar met mensen. Het gaat hierbij om psychologische experimenten, waarbij het publiek, de presentatoren (al dan niet in een eerder opgenomen filmpje) of de gasten de hoofdrol spelen. Vervolgens moeten de gasten de uitkomst van het experiment voorspellen of aangeven waarom een bepaalde uitkomst is zoals die is. Het zorgt voor veel erg leuke discussies, bijzondere situaties en grappen.

In de eerste twee seizoenen komen er behoorlijk wat leuke gasten voorbij. Onder andere Najib Amhali, Dolf Jansen en Mariska Hulscher, maar ook gasten die je niet voor een boekenbon bij elk programma terug ziet, zoals Jaap Jongbloed en Bastiaan Geleijnse, een van de mannen achter de strip Fokke en Sukke. Met laatstgenoemde heeft presentator Rob Ulgert overigens een cursus 'humor' samengesteld, waarmee ze samen in het theater hebben opgetreden.

Jammer genoeg bevatten de dvd's helemaal geen extra's, je zult het dus alleen met de afleveringen zelf moeten doen. En dan is het maar de vraag of het logisch is om deze releases in huis te halen, aangezien Net5 de afleveringen van het eerste seizoen ook op de website heeft gezet. Je kunt het dus ook, zij het in een lagere kwaliteit, terugkijken zonder ervoor te betalen. Behalve het gemak en de hogere beeldkwaliteit bieden de releases derhalve geen extraatje ten opzichte van de site.

Label: Bright Vision Releasedatum: eind 2008 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's: n.v.t.