Film: The Bank Job

In 1971 werd de Lloyds bank aan Baker Street in Londen beroofd. De daders maakten een half miljoen pond en onbekende inhoud van een heleboel persoonlijke kluisjes buit. Enkele dagen na de roof werd er een D-Notice uitgegeven omtrent het gebeuren. Er mocht niet meer over bericht worden omdat de nationale veiligheid in het geding zou zijn. Al snel staken geruchten de kop op over de inhoud van de persoonlijke kluisjes. Eén theorie is dat er materiaal zou zijn buitgemaakt dat een lid van de koninklijke familie zou kunnen schaden. Dit gegeven is gebruikt voor een nieuwe film: The Bank Job.

Terry Leather (Jason Statham, Crank) is eigenaar van een garage waar het niet zo goed mee gaat. Hij heeft schulden te over en weinig mogelijkheden om zichzelf uit de problemen te krijgen. Het is dan ook een koud kunstje voor Martine Love (Saffron Burrows, Deep Blue Sea), een oude bekende van Terry, om hem te strikken zijn criminele schoenen weer aan te trekken. Martine heeft de beschikking over informatie voor de perfecte bankroof. Terry trommelt zijn vriendengroep op en zij gaan aan de slag met de grootste criminele actie die dit soort kruimeldiefjes ooit zullen doen. Wat Terry echter niet weet, is dat Martine met hele andere bedoelingen in de kluis van de bank wil komen. De bank wordt ook gebruikt door een aantal figuren uit de onderwereld en in één van hun kluisjes zit iets waar Martine vooral in is geïnteresseerd. En dat zal Terry en zijn vrienden een doelwit maken voor de onderwereld en de staat.

The Bank Job kun je grofweg verdelen in twee delen. In het eerste deel zien we de uitgebreide voorbereiding en de daadwerkelijke overval. Veel spanning is er hier niet echt te vinden. Van voorbereidingen verwacht je uiteraard sowieso geen grote spanning, maar ook de overval wil niet echt levendig overkomen. Als kijker observeer je de actie, maar het lukt de film niet echt om een band met de kijker te krijgen. Dat maakt het eerste deel dan ook tamelijk nietszeggend.

Het tweede deel van de film is een stuk bekoorlijker. Waar het bij de meeste heistfilms na de kraak vrij snel is afgelopen, krijgen we in The Bank Job de hele nasleep te zien. Nadat het nieuws van de roof bekend is geworden, wordt er jacht op terry en zijn groep gemaakt. De onderwereld wil zijn spullen terug en de staat wil de onthullende foto’s van de koninklijke familie. De echt gevaarlijke criminelen deinzen nergens voor terug en komen hun spullen met veel geweld halen, de staat wil het iets minder gewelddadig doch even dringend. Aan Terry de taak om zich in zoveel mogelijk bochten te wringen om enigszins ongeschonden uit de situatie te komen.

De eigenaar van het kluisje wat Martine op het oog heeft is ene Michael X. Michael de Freitas, zoals de immigrant uit Trinidad & Tobago echt heette, maakte Londen onveilig met allemaal narigheid en werd later zelfaangewezen leider van een black power community in Londen. Een zeer discutabel persoon en in The Bank Job de eigenaar van het onthullende materiaal. Er is in de film dan ook een zijplot omtrent Michael X. Helaas komt het allemaal niet echt lekker uit de verf. Het is vooral wat plichtmatig en geforceerd.

Qua acteerwerk is het allemaal niet echt opvallend goed of slecht. Statham voert zijn standaardkunstje op en zet dankzij zijn natuurlijke uitstraling toch nog de opvallendste prestatie neer. De andere acteurs/actrices zul je na afloop waarschijnlijk niet eens meer herinneren.

Het tweede deel van de film weet het vrij matige eerste deel enigszins te compenseren, maar alles bij elkaar weet regisseur Roger Donaldson (Dante's Peak) de film niet echt boven het standaardwerk uit te laten komen. Het is best te kijken voor een keertje, maar volgend jaar zal niemand het nog over The Bank Job hebben.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 25 september 2008
Kijkwijzer: Waardering film: