Boek: Tami Hoag - De Laatste Engel

Tami Hoag heeft inmiddels al heel wat boeken op haar palmares staan. Enkele bekende titels zullen ongetwijfeld 'Tot stof vergaan', 'Doodsengel', 'Dubbelspel' en 'Nacht en ontij' zijn. Daar is nu een nieuwe titel bijgekomen: De Laatste Engel. Een thriller die , zoals we van Hoag gewend zijn, is geschreven aan de hand van grondige voorafgaande research, opgebouwd is met allerlei onverwachte wendingen en gebaseerd is op personages waarmee we ons kunnen identificeren. Een boek om eens lekker voor te gaan zitten en je even af te sluiten voor de wereld om je heen en je mee te laten slepen in het verhaal.

Gezinsdrama
Het verhaal begint met de moord op het gezin Haas. Een gebeurtenis die de mensen diep raakt en de emoties hoog doet oplopen. Zeker als de rechter in kwestie, Carey Moore, besluit dat de vermoedelijke dader niet op basis van zijn eerdere strafblad zomaar mag worden veroordeeld, breekt er massale onvrede uit. Karl Dahl, de seriemoordenaar die ook van de moord op de familie Haas wordt verdacht, heeft volgens de rechter recht op een eerlijk proces. 'Not guilty until proven guilty', zeg maar. Deze beslissing komt haar duur te staan; op weg naar haar auto wordt ze aangevallen en beroofd. Al lijkt de roof maar bijzaak, het ziet er eerder naar uit dat het een gerichte en geplande aanval op Moore is.

De zaak wordt door de politie ondergebracht bij de rechercheurs Kovacs en Liska, al jaren een succesvol duo. Dat er wat wrijving bestaat tussen de rechter en de rechercheurs is duidelijk te merken. Vooral Kovacs vindt dat de rechter de dader van de Haas-moorden meteen had moeten veroordelen en hij laat zijn ongenoegen hierover maar al te goed doorschemeren. De hele zaak krijgt een nog onverwachtere wending als Dahl ontsnapt en kort daarop de rechter vanuit haar huis ontvoerd wordt, nota bene terwijl ze door de politie bewaakt wordt. Een zaak die vele kanten kent, maar welke is de werkelijke? Ontdek het zelf.

Tami Hoag

Spanning
Dat Tami Hoag bekend staat om haar spannende boeken zal bij de fans al wel duidelijk zijn. Met dit nieuwe boek doet ze wederom een duit in het zakje. Ze slaagt erin je als lezer nagenoeg vanaf het eerste hoofdstuk vast te houden en dat is een kunst. Tegenwoordig hebben veel schrijvers vaak enkele hoofdstukken nodig om eerst op droge toon het verhaal op te bouwen en komt de spanning pas vrij laat. Niet bij Hoag, zij weet meteen de koe bij de hoorns te vatten. Een pré voor een goede thriller als je het mij vraagt. Hoag heeft met De Laatste Engel een pageturner toegevoegd aan haar al indrukwekkende lijst met boeken. Op het gebied van de personages weet de schrijfster heel goed om naast de professionele levens ook de privé-levens te beschrijven. Hiermee worden de hoofdrolspelers uit het verhaal échte mensen, personen waarmee je je als lezer makkelijk kunt identificeren. Ze blijven niet abstract in beroepsmatige figuren, maar krijgen een gezicht. Dit is zeer zeker een meerwaarde van deze thriller.

Het totale oordeel is zeker 4 sterren. Net die laatste ster is moeilijk toe te kennen, die is immers alleen voorbehouden aan boeken die compleet boven alles uitstijgen. Daar voldoet De Laatste Engel niet aan, maar een goede thriller is het zeker en een aanrader mag hij dan ook zonder meer genoemd worden. Voor de fans een mooie aanvulling op hun al bestaande collectie Hoag-boeken, voor diegene die nog geen kennis hebben gemaakt met Tami is het absoluut een goed boek om mee te beginnen.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044319712 Pagina's: 384 Waardering: