Boek: Piet Smolders - In het spoor van Spoetnik

SubheaderOp 4 oktober 1957 lanceerde de Russen de eerste kunstmaan, genaamd Spoetnik. Dit was een klap voor de Amerikanen die dachten oppermachtig te zijn. Ze hadden immers de Duitse raketgeleerde Dr. Werner Von Braun, bedenker van de V2-raket. Een Amerikaanse generaal zou hebben geroepen dat ze de verkeerde Duitsers hadden. Na de Tweede Wereldoorlog hadden zowel Rusland als Amerika raketgeleerden "overgenomen" van Duitsland. De Spoetnik was een metalen bol met een doorsnee van 58 centimeter en een gewicht van 83,6 kilo. Vier slanke sprietantennes maakten de satelliet helemaal af. De eerste etappe in de ruimterace was gewonnen door de Russen. Ook de tweede etappe kwam in hun handen. Een levend wezen in een baan om de aarde. Deze twijfelachtige eer viel ten beurt aan een hondje dat op 3 november 1957 werd gelanceerd. Laika kon zes uur lang genieten van haar triomf tot ze overleed. In de ijskoude ruimte werd de temperatuur in de cabine te hoog. Goed nieuws voor Joeri Gagarin, want op 12 april 1961 maakte hij als eerste mens een succesvolle vlucht. In slechts anderhalf uur beschreef hij een baan om de aarde om vervolgens succesvol terug te keren. De volgende mijlpaal was er eindelijk één die de Amerikanen konden opeisen. Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste voet op de maan. Uiteraard beweren vele kwade tongen dat dit alles opgenomen werd in een studio op aarde.

Vijftig
Piet Smolders heeft in zijn vijftig jaar als schrijver vijftig boeken geschreven over de ruimtevaart. Met een gemiddelde van één per jaar is hij met recht een expert te noemen op het gebied van de ruimtevaart. Dat is namelijk het vaste thema van zijn boeken. Naast het schrijven van boeken maakte hij ook vele documentaires en programma's over dit onderwerp. Ook schreef hij veel artikelen en was hij gedurende vijftien jaar hoofd van het Artis Planetarium. Hij is zowel bij de Amerikanen als bij de Russen een goede bekende in de positieve zin. Daarnaast is op 1 augustus 2007 de planetoïde 10983 omgedoopt tot planetoïde "Piet Smolders". Een astronomische eer voor deze Nederlander.
Subheader
Piet Smolders

Compleet
Het boek is zeer compleet te noemen. Het bevat niet alleen de bekende punten, zowel de positieve als negatieve, maar ook de minder bekende feiten. Het bevat dus niet alleen hoogtepunten, maar ook de veel minder bekende feiten. Zo wordt er verteld dat de Amerikanen de schrik van hun leven kregen toen er vanuit de Russische "Zond-4" een bandje werd afgespeeld. Op 3 maart 1968 vloog deze Sojoez in een ruime baan om de aarde, de Amerikanen dachten dat Pavel Popovitsj al op weg naar de maan was. Naast de feiten is het boek zeer rijkelijk geïllustreerd. Zowel foto's als schilderijen zijn gebruikt om de verhalen te illustreren. Ook de vele kleine intermezzo's die tussen de tekst te vinden zijn helpen goed mee om een mooi beeld te geven. In één adem uitlezen zal niet lukken, maar daarvoor is het ook niet bedoeld. Zo vaak als je er zin in hebt pak je het boek erbij en lees je een blok of een paar hoofdstukken. Of als je iets op moet zoeken over de ruimtevaart. Alles staat erin, het lijkt helemaal compleet. Als afsluiter geeft Piet Smolders nog een soort voorspelling voor de komende vijftig jaar in de ruimtevaart. De tijd zal het leren.

Uitgever: Uitgeverij House of Knowledge ISBN: 9789085104049 Pagina's: 255