CD: Satellite Party - Ultra Payloaded

***Attentie*** Donderdag 28 juni in de Goffert in Nijmegen: Pearl Jam, Incubus, Kings of Leon...

Yeah!

...en... Satellite Party!

Wie, wat? Waar moet ik die van kennen?

Satellite Party is de nieuwe band van de godfather van de Amerikaanse alternative, Perry Farrell die de meeste mensen wel zullen kennen van zijn legendarische Jane's Addiction of later Porno for Pyros. Na de definitieve split van Jane's Addiction in 2004, begint Farrell samen met gitarist Nuno Bettencourt (ooit van Extreme) Satellite Party. Ultra Payloaded is hun eerste album.

Hulptroepen
Vergelijkingen met vorige bands van Farrell liggen door zijn herkenbare stem voor de hand. Het belangrijkste verschil is dat Satellite Party meer crossover klinkt dan Jane's Addiction en Porno For Pyros. Met bonte mix van rock, hard-rock, new wave, dance, funk, alternative en pop, stapt Farrell de 21e eeuw binnen. Nu is het tegenwoordig natuurlijk volstrekt normaal om dansbare rockmuziek te maken, dus écht origineel kan je het niet noemen. Als de band een meerwaarde heeft, dan is dat toch wel ook te danken aan de 'hulptroepen'. Onder de gastmuzikanten zitten: Flea, John Frusciante (beide RHCP), Peter Hook (Joy Division, New Order), Fergie (Black Eyed Peas), Thievery Corporation, Hybrid en wijlen Jim Morrison. De dode Doors-zanger is te horen in 'Woman in the Window', een tot een song bewerkt verloren gewaand gedicht. Het doet denken aan wat Fatboy Slim deed met 'Sunset (Bird of Prey)'. Vrij tof gedaan, al is Satellite Party een band van vlees en bloed en moet de eigen inbreng ook goed zijn.

Mengelmoes
Daar slaagt de band best aardig in. De mengelmoes van stijlen vormt aparte sound waar Farrell natuurlijk de enige contanste factor is. 'Wish Upon A Dog Star' en 'Kinky' (beide feat. Hybrid) leunen zwaar op de herkenbare dreunende bas van Peter Hook gevormd rond een dansritme in de traditie van New Order. 'Celebrate' is een funky en vrolijk feestnummer (hoe kan het ook anders met die titel). Opvallend is de rol van gitarist Nuno Bettencourt bij dit soort nummers. Het moet voor hem een enorme breuk zijn met zijn verleden in vergelijk met de gedateerde funkrock van Extreme. Al zijn de overvloedige gitaarsolo's gebleven. Het brave popdeuntje 'Hard Life Easy' moet het met name hebben van het hoge meezinggehalte terwijl het akoestische 'Awesome' een parodie lijkt op een gevoelige en zwaarmoedige ballad. Lijkt, want het is wel degelijk oprecht, al komt dat 'awesome' er bij Farrell een beetje raar uit. Je hoort hem ook veel dieper zingen dan normaal. Heel mooi.

Dansen of headbangen?
Het is een zeer dynamisch album. Na het trippy doch door neo-klassieke klanken begeleide 'Mr. Sunshine' komt de energieke metalstamper 'Insanity Rains', die nog het dichtst in de buurt komt van het Jane's Addiction-geluid. Je bent direct in een andere stemming. Dat is eigenlijk de enige zwakte van Ultra Payloaded. Door de potpourri van stijlen weet je niet of je moet headbangen of dansen, of misschien allebei; want de titelsong geeft je de aanleiding om het af te wisselen. We zullen moeten afwachten hoe de Pearl Jam- en Incubus-fans op deze nieuwe muziek zullen reageren. Dat het apart is staat buiten kijf.

Beluister Satellite Party op MySpace

Label: Sony/BMG Releasedatum: 29 mei 2007