DVD: Neverwas

Zach Riley wordt geplaagd door de herinneringen aan de zelfmoord van zijn vader. Hij zegt zijn baan op om in de psychiatrische inrichting Millwood te gaan werken waar zijn vader zijn laatste jaren doorgebracht heeft, om meer inzicht te krijgen in wie zijn vader nu écht was. Thomas Riley was de schrijver van het wereldberoemde boek 'Neverwas', een kinderboek dat over een magisch rijk gaat en waarvan Zach de hoofdrolspeler is.

In de inrichting ontmoet Zach de oude schizofrene patiënt Gabriel, die beweert een personage uit het boek van zijn vader te zijn. Gabriel vraagt aan Zach om hem te helpen terug te keren naar 'zijn wereld', voordat deze definitief ten val komt. In de war gebracht door dit verhaal doorzoekt Zach de dossiers over zijn vader en begint hij steeds meer in het bestaan van Neverwas en zijn eigen rol daarin te geloven. Hij komt op een avond zijn jeugdvriendinnetje Maggie tegen en samen proberen ze uit te zoeken of deze sprookjeswereld echt bestaat, of dat het slechts een waanbeeld van een zieke oude man is.

Het is lastig een echt oordeel over deze film te geven. Pas bij de ontknoping ging ik de film echt waarderen, het uur dat daaraan vooraf ging was wat zoetjes. Voor het debuut van regisseur Joshua Michael Stern is deze film in ieder geval niet slecht. Stern heeft heel wat bekende namen aan de film weten te binden, maar dit staat helaas niet altijd garant voor een goede film. Het valt op dat sommige acteurs maar matig acteren; alsof ze het verhaal zelf niet geloofwaardig vinden. Zo zet Aaron Eckhart net iets te overdreven de aardige, onwetende psychiater Zach neer en Jessica Lange, die de moeder van Zach speelt, heeft bijna een karikatuur van haar personage gemaakt. Gelukkig heeft Nick Nolte al ervaring met het spelen van geestelijk niet in topvorm zijnde personages en doet Ian McKellen het voortreffelijk als de schizofrene patiënt Gabriel Finch. De film moet het vooral hebben van de warme sfeer en de muziek, waarbij de vertelstructuur met flashbacks en droombeelden het geheel nog enigszins spannend weten te houden.

Neverwas gaat in feite over verbeeldingskracht, zowel de vervelende als de mooie kant ervan. Wanneer je je openstelt voor deze verbeeldingskracht en je fantasie de vrije loop laat, is dit, ondanks het matige acteerwerk, dan ook gewoon een mooie film.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 9 januari 2007 Kijkwijzer: