DVD: Supercross

Sinds The Fast & the Furious zijn racefilms in. Nu kun je niet eeuwig op herhaling blijven gaan met hetzelfde trucje, dus na een niet zo vernieuwend 2 Fast 2 Furious kregen we iets heel anders voorgeschoteld: The Fast and the Furious: Tokyo Drift, waarbij het vreemde fenomeen 'driften' werd gebruikt als focus. Hebben we het auto-thema uitgeput, gaan we toch gewoon over naar de motoren. Waar Torque (2004) een over-the-top, ongeloofwaardige actiefilm vol racemotoren was, is een iets realistischer film over crossmotoren. Alhoewel, realistisch?

Supercross is geregisseerd door Steve Boyum, een ervaren stuntman en -coördinator. Je zou denken dat je dat terug ziet in de film, maar ik kan niet zeggen dat de film bol staat van geweldige stunts. De sprongen die ze maken met de crossmotoren zijn niet heel bijzonder en vinden we eigenlijk ook zo wel op tv. Dan zou de film dus overeind gehouden moeten worden door het verhaal, maar ook dat is niet heel erg sterk.

Supercross gaat over twee broers, die al hun hele leven op crossmotoren racen. K.C., de oudste, is de verstandige helft van de familie en heeft een wat behouden stijl. Trip, de jongste, is een roekeloze rebel. Ze hebben weinig geld, maken zwembaden schoon om hun huur te kunnen betalen en hebben beiden een stuk schroot dat ze hun motor moeten noemen. Ze doen af en toe mee aan een race. In één van die races winnen ze bijna. K.C. ligt op kop, Trip rijdt in de tweede positie. Die eerste twee plaatsen lijken zeker. Totdat Trip zijn broer in wil halen en ten val komt, waarbij hij K.C. meesleept. Hun rivaal Rowdy Sparks wint en de broers liggen alleen maar in de kreukels. Toch komt hier iets goeds uit voort, want de vader en tevens teameigenaar van Rowdy nodigt ze uit op zijn landgoed, waar ze moeten testrijden op de Nami-motoren van het team. Tijdens dit rijden flikt Rowdy Trip iets, waardoor Trip hem na de race aanvliegt. Daarop wordt K.C. uitgenodigd om deel te nemen aan het Nami-team en kan Trip mokkend naar huis. Het bevalt K.C. wel bij Nami, want hij krijgt lekker veel sponsormateriaal en hij rijdt een kwaliteitsmotor. Maar dan komt hij erachter dat hij alleen dient als afschermer van de nummer één van het team, Rowdy. Het is de bedoeling dat Rowdy de races wint en K.C. de mogelijke achtervolgers in de wielen rijdt. Intussen heeft Trip via zijn vriendinnetje een privé-team gevonden en hij mag op hun motor meedoen aan races. Als de broers elkaar en hun grootste rivalen tegenkomen in de belangrijkste race van Supercross, doen zowel Trip als K.C. iets heel onkarakteristieks. En alhoewel het echt een mager verhaaltje is en het einde best goed te voorspellen is, ga ik het toch niet verklappen.

Oeps, toch het einde verklapt?

Concluderend is Supercross best een aardige film. Ik had wel wat meer overdonderende actie willen zien, maar dat kan ook eindigen in iets als Torque, wat uiteindelijk door onmogelijke stunts meer een lachfilm is. De acteurs zijn vrij onbekend, maar doen het niet slecht. Ze zijn met zijn allen wel in staat om de film een opbouwende spanning mee te geven, waardoor je de bijna 80 minuten dat de film duurt prima uit kunt zitten. Ik geloof niet dat echte motorliefhebbers de film moeten gaan kijken en zeker niet mensen die zelf aan motorcross doen. Ik ben bang dat het dan wellicht wel een lachfilm blijkt te zijn. Ik, als leek, ben nog met wat zwierige beelden te overtuigen.

Ik ben toch benieuwd waar ze nu mee gaan komen. Paarden, speedboten, vrachtwagens, tanks, kamelen, racen kan met alles. Maar ach, is niet alles al eens gedaan? Misschien moeten ze toch eens proberen om sterke actie te combineren met een goed verhaal en realistische beelden. En meerderjarige acteurs...

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 9 januari 2007 Kijkwijzer: Waardering: