DVD: The Guns of Navarone

'Een moderne legende' zo luiden de inleidende woorden van de klassieke oorlogsfilm The Guns of Navarone. De toevoeging 'modern' is wellicht wat overdreven voor een film die alweer ruim 45 jaar oud is, maar het slaat vooral terug op het feit dat de film zich afspeelt in de bakermat van de Europese beschaving: Griekenland. Niet in de oudheid, maar tijdens het oorlogsjaar 1943.
Deze 2-Disc Deluxe Selection is niet de eerste re-release van de film, maar er zijn wederom nieuwe extra's aan het tweeëneenhalf uur durende epos toegevoegd. Is 'Guns' nu echt een film die je in je bezit moet hebben?

The Guns of Navarone zijn twee enorme Duitse kanonnen die in een steile rotswand van het Griekse eiland Navarone geplaatst zijn. Vanwege de strategische ligging in de Egeïsche Zee zijn ze onmogelijk te vernietigen door de geallieerde troepen. Omdat de Britse vloot 2000 soldaten wil evacueren moeten de kanonnen vernietigd worden. Daarom wordt een team van specialisten samengesteld die de klus moeten gaan klaren: onder andere alpinist Keith Mallory (Gregory Peck), explosieven-expert Miller (David Niven) en de Griekse verzetsstrijder Andrea Stavros (Anthony Quinn). Ze haten elkaar misschien nog meer dan de Duitse vijand.

Tijdens hun haast onmogelijke missie door de woeste zee en de steile rotsen, gaat er ook op het eiland Navarone van alles mis. De Duitsers blijven hen op de hielen zitten, wat mogelijk het gevolg is van een verrader binnen hun team. De tijd dringt echter, en tijdens een bloedstollende finale zijn de Britse slagschepen onderweg om hen op te halen van Navarone, en het eiland in te nemen. Wie haalt het, en wie niet?

Dan zijn er nog de vele extra's, die de status van de film (16:9) - in 1961 genomineerd voor 7 Oscars- alleen maar onderstrepen. De Memories of Navarone bijvoorbeeld. Deze half uur durende documentaire bevat interviews van regisseur J. Lee Thompson, met onder andere de inmiddels bejaarde 'Greg' Peck en 'Tony' Quinn. Hun vermakelijke anekdotes tonen de mens achter de acteur. Andere extra's die al op eerdere edities stonden zijn de korte documentaires Great Guns, A Message From Carl Foreman (de scriptschrijver) en Two Girls on the Town. Deze duren gemiddeld allemaal maar zo'n vier minuten, en de ondertiteling, ook de Engelse, is matig. Daarbij vallen ook letters als 'è' en 'ë' weg, een beetje slordig wanneer woorden als 'premi re' en 'onge venaard' voorbij komen.

De nieuwe extra's op deze luxe editie zijn onder andere de documentaires Forging the Guns of Navarone: Notes from the Set, Ironic Epic of Heroism en A Heroic Score. Die laatste docu gaat in op de bombastische muziek van componist Dimitri Tiomkin, die de spanning op muzikale wijze weet op te bouwen. Ouderwets, maar toch ook niet gedateerd, het geluid (Engels DD5.1 remix) is soms ietwat dof, maar de dialogen zijn goed en zeer helder te verstaan. Een andere nieuwe documentaire is Epic Restoration, die gaat over het gebruik van kleurfilters. Zo blijkt dat zelfs het gebruik van rood in de kleding niet aan het toeval is overgelaten.

Mocht je deze film nog niet in je bezit hebben, dan is deze nieuwste release de ultieme kans. Vollediger kan haast niet. De film is in zijn genre haast even onaantastbaar als de Guns of Navarone ooit waren.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 7 december 2006
Kijkwijzer: Waardering: