CD: Emo - Remedy

Emil Jonathan Søegaard is de persoon die schuil gaat onder de artiestennaam Emo. De 32 jarige Deense songwriter, pruducer, dj en vocalist zal in Nederland waarschijnlijk niet zo bekend zijn, maar heeft al aardig wat succes gehad in Denemarken. Hoewel Emo de laatste paar jaar veel met andere artiesten heeft samengewerkt en veel liveoptredens heeft gedaan, is dit pas het tweede album van Emo. Het eerste album, This Is My Home, was een klein succesje voor Emo.

Emo's onweerstaanbare geluid wordt aangeprezen als een aantrekkelijke mix van Soul, Reggae, Jazz, en Dub met een unieke Hiphop insteek... Als je net als ik geen idee hebt wat dit moet betekenen, zie het als een soort laid-back, iets minder goed Jamie Lidell-geluid. Veel lage tonen, Soulvol gezang en aardige melodieën. Het nieuwe Album, Remedy, bestaat uit elf tracks, die grotendeels zijn geschreven door Emo zelf. Op dit album werkt hij onder meer samen met Mark Linn, Little Tasha en Darryl Johnson.

Tracklist:

1. Little Black Bird
2. Rise
3. Ya Love Is Like Dope (feat. Mark Linn)
4. Sign Ya Name
5. In The Back Of The Car
6. Yes Baby Fly
7. Bullet Of I (feat. Natasja)
8. No Power Over Me
9. No Gourmet Life
10. Same Sun
11. Star Boy

Het eerste nummer op het album, Little Black Bird, is meteen één van de betere. Een degelijke beat, de Hiphop insteek waarschijnlijk, een lekkere melodie en Emo's D'angelo achtige zang klinken goed in het gehoor. Ook het tweede nummer belooft veel. Rise klinkt erg goed. Wederom de sterke beat, een fijne melodie, en ook Emo's zang klinkt weer uitstekend.

Helaas wordt het na de twee openingsnummers iets minder. Little Black Bird en Rise behoren tot de uitschieters op dit Album. Alleen het zevende nummer, Bullet of I, haalt nog het hoge niveau van de eerste twee nummers. Dit betekent overigens niet dat de overige nummers slecht zijn, maar het niveau van deze drie nummers halen ze niet. De overige nummers klinken van aardig tot goed, maar nodigen niet echt uit tot het verhogen van het volume. De melodieën op het album klinken allemaal verschillend, maar dit wordt een beetje teniet gedaan door de beats, die, hoewel goed in het gehoor liggend, allemaal een beetje op elkaar lijken. Vooral bij het laatste nummer lijkt de cd als een nachtkaarsje uit te gaan en dat is toch jammer na het veelbelovende begin.

Alles bij elkaar is Remedy een aardig album geworden. Het is alleen erg jammer dat er niet wat meer nummers als Little Black Bird en Bullet of I op staan. De potentie is er dus wel degelijk, maar komt er niet altijd goed uit. Hierdoor zal het album het goed doen als achtergrondmuziek, maar het is geen album, de drie uitschieters uitgezonderd, dat je vaak op hoog volume zal afspelen. Als Emo zijn muziek nog wat meer weet te verfijnen en kwalitatief gezien wat consequenter wordt, kan deze Deen volgende keer een nog veel beter album afleveren.

Label: SPV Releasedatum: 16 oktober 2006