De heren van TV on the Radio zien er niet alleen uit alsof ze van Mars komen; hun muziek klinkt ook buitenaards. Dat is geen waardeoordeel. En ook geen racistische opmerking trouwens. Het gaat om een kwintet uit Brooklyn dat zich in de postrock hoek bevindt. Maar TV on the Radio is beyond postrock. Vaak is het niet eens rock te noemen en stoelt het geluid op drum & bass, triphop, avant-garde en freejazz. Een zeer belangrijk aspect van TV on the Radio zijn de zangharmonieën. Alles draait om de zang en de rest is daar ondergeschikt aan. Op de EP Young Liars liet de band nog een wat gangbaardere sound horen. Vooral 'Staring at the Sun' had iets mysterieus. Dat nummer kwam ook op het tweede album Desperate Youth, Blood Thirsty Babes (2004) dat desondanks toch wat tegenviel. Bij vlagen erg experimenteel en voor de gewone popliefhebber soms zware kost. Return to Cookie Mountain is het derde album dat net zoals zijn voorganger een palet van stijlen herbergt. Sleutelwoord is 'atmosfeer'. Of het nou het pakkende 'Province' (met David Bowie) is, of de rockende single 'Wolf Like Me', elk nummer klinkt alsof het ontstaan is in andere dimensie. Niet alles ligt even gemakkelijk in het gehoor. De noise van 'Let the Devil In' en het serene vocale 'A Method' moet je vaak horen en vragen veel van de luisteraar. Het skelet van de meeste muziek bestaat uit de loops van één van de drie vaste bandleden David Sitek, die ook bekend is van zijn werk met Yeah Yeah Yeahs. Tunde Adebimpe is leadzanger en samen met gitarist/zanger Kyp Malone (ze hebben ook namen van marsmannen) verantwoordelijk voor alle rare en onverwachte zanglijnen. Vaak is het resultaat verrassend maar sommige passages zijn vermoeiend te noemen.

Ik kan niet zeggen dat ik alles even goed vind maar als geheel is het een stap vooruit op Desperate Youth, Blood Thirsty Babes. Met deze ondefinieerbare stijl is gewoon alles mogelijk en dat demonstreren de New Yorkers op hun nieuwe cd ook. De gemiddelde indiepopliefhebber moet zeker eens een luisterbeurt wagen of anders gewoon op 14 augustus een bezoekje brengen aan de Melkweg in Amsterdam.

Label: 4AD Releasedatum: 6 juli 2006 Waardering: