Film: Enron; The Smartest Guys In The Room

Eind 2001, begin 2002 is de wereld geschokt als energiebedrijf Enron, eens de zevende grootste onderneming van de Verenigde Staten, failliet gaat. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? Aan de hand van de bevindingen uit de bestseller "The Smartest Guys In The Room" van Peter Elkind en Bethany McLean onderzoekt regisseur Alex Gibney hoe het faillissement kon ontstaan en hoe de top van het bedrijf wegkwam met honderden miljoenen dollars, terwijl de investeerders en het personeel hun spaargeld in rook zagen opgaan.

In de documentaire vertellen oud-werknemers hun verhaal en geven zo een goed beeld van de cultuur binnen Enron. En die is werkelijk waar verbazingwekkend. Persoonlijke excessen en een compleet gebrek aan morele waarden zijn aan de orde van de dag. Met pijnlijke precisie weet de documentairemaker de zwakheid van het Amerikaanse kapitalisme bloot te leggen, zonder het systeem zelf af te vallen.

Hoe feilbaar het systeem is, blijkt uit de talloze interviews, persoonlijke nota's van de directie en tapes van de telefoongesprekken van de energiehandelaren. Toezichthouders zoals juristen, bankiers en de accountants van het gerenommeerde kantoor Andersen verzwijgen essentiële gegevens die in een transparante markt voor iedereen inzichtelijk zouden moeten zijn. En dat voor een deel van de winst die door de financiële afdeling van Enron kunstmatig hoog wordt gehouden.

De film duurt 109 minuten en dat is niet gering, maar tijdens de voorstelling heb ik mij geen moment verveeld. Integendeel. Op vele festivals is deze film genomineerd in de categorie van beste documentaire en dat is geheel terecht. De voice over is van acteur en politiek activist Peter Coyote en deze irriteert nergens, wat soms wel eens het geval is bij docu's. Helaas worden de hoofdrolspelers van de Enron-affaire, de directeur en de voorzitter van de Raad van Commissarissen, niet direct geïnterviewd. Wij kijkers moeten het voor wat gesprekken met hen betreft doen met het filmmateriaal uit de diverse onderzoekscommissies. Waarschijnlijk omdat de rechtzaken vanwege handel met voorkennis tegen hen nog steeds lopen. Dit heeft wel tot gevolg, dat de leiding van Enron alleen als een stel boeven overkomt en geen greintje menselijkheid kent. Dit neemt niet weg dat het een geweldige documentaire is die voor iedereen goed te volgen is. Op simpele wijze wordt uitgelegd wat er bij Enron speelde. Al met al dus een aanrader voor eenieder die wil weten wat er nou precies aan de hand was met Enron en voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de handel en wandel van machtige ondernemingen als zij compleet vrij spel krijgen.

Label: A-film Releasedatum: 9 maart 2006 Kijkwijzer: