Theater: De Zomerfestivals

Lowlands
Ook op het, toch vooral als muziekfestival bekend staande, Lowlands Festival is allerlei theater te vinden. Het festival vindt dit jaar plaats op 20, 21 en 22 augustus, zoals ieder jaar op het terrein bij SixFlags. Op het gebied van theater zijn er zes verschillende genres te vinden op Lowlands: toneel, cabaret, stand-up, dans, straattheater en muziektheater. Groepen die zeker de moeite waard zijn om te gaan zien op het gebied van toneel en straattheater zijn Aluin, Het Syndicaat, de Theatercompagnie en Dogtroep. Houd je meer van dans, dan zou ik de voorstellingen van Leine en Roebana en Conny Janssen niet aan me voorbij laten gaan, en ook Scapino is een bezoek waard. De enige groep die het genre muziektheater vertegenwoordigd, is Orkater. Ze spelen slechts tweederde van de trilogie Valse Wals - Bankstel - Zucht, maar de kritieken waren zeer lovend. Qua Stand-up en Cabaret zullen de rijen waarschijnlijk lang zijn voor de tent waarin Dolf Jansen, Guido Weijers of Boom Chicago staan op te treden. Kom dus op tijd als je hen wilt zien.

De Uitmarkt
Als laatste is er deze zomer de Uitmarkt op en rond het Museumplein en het Leidseplein in Amsterdam. De Uitmarkt is de opening van het culturele seizoen en is inmiddels het grootste culturele evenement in Nederland. De Uitmarkt 2004 opent op vrijdagavond 27 augustus op het Museumplein met een bijzonder concert van honderden blazers o.l.v. de jonge componist Merlijn Twaalfhoven. Het openingsprogramma met diverse topartiesten wordt gepresenteerd door Brigitte Kaandorp. Aansluitend verandert het Museumplein in één groot Latin dans- en muziekfeest met samba, salsa en tango. Op zaterdag en zondag vinden op 27 podia honderden muziek-, theater- en dansoptredens plaats. De Uitmarkt heeft een afwisselend programma samengesteld met topartiesten en nieuw talent. Voor jongeren is The Remix opnieuw de hotspot en theaterliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij De Verleiding in de theaters op en rond het Leidseplein. Klassieke muziek krijgt zijn eigen plek met een kamermuziekconcours voor jonge ensembles. Veel aandacht dus voor muziek, theater en dans maar ook voor literatuur, film, video, nieuwe media en museale kunsten. Daarnaast is er gelegenheid tot het bezoeken van de Informatiemarkt en de Boekenmarkt die dit jaar 25 jaar bestaat. Als afsluiting van De Uitmarkt staat op zondagavond een concert gepland van Acda en de Munnik op het Brandpodium. De Uitmarkt is met uitzondering van de theatervoorstellingen van De Verleiding gratis toegankelijk. Pas op 17 augustus wordt het definitieve programma van De Uitmarkt 2004 bekendgemaakt.