Game: Teenage Mutant Ninja Turtles

En dan...
In het beginmenu kan de speler kiezen uit de story mode, de VS mode en de challenge mode. Deze laatste wordt echter pas speelbaar indien de story mode met alle vier de karakters is uitgespeeld. Dit kost nogal wat uurtjes en dit heb ik ook nog niet bereikt, dus ik zal over deze optie verder niet uitweiden.

De hoofdmoot van het spel is de story mode, waarin je je, de naam zegt het al, door een verhaal worstelt. Dit begint, hoe verrassend, in een riool, dat vol zit met kleine witte robots die niet vies zijn van een stukje schildpaddenvlees. De opzet van het spel is simpel: versla alle vijanden en bereik het einde van de verschillende levels.

Dit kan door een handvol aanvallen die de ninja turtles kunnen uitvoeren. Van een simpele slag tot complete flikflaks en 'helikopterkicks'. Het grootste probleem hiervan, en tegelijk ook van het hele spel, is dat alle aanvallen qua kracht ongeveer gelijk zijn. Het maakt niet uit of je op de A of de X knop drukt: de aanval ziet er wel anders uit maar het effect is nagenoeg hetzelfde. Daarbij is het niet mogelijk om aanvallen van tegenstanders te blokken of te ontwijken (weglopen is de enige mogelijkheid). Kortom, jezelf ontwikkelen en beter worden dan bijvoorbeeld je buurjongen zit er niet in. Iedereen kan namelijk lopen en zo vaak mogelijk de A-knop indrukken, daar zijn nauwelijks vaardigheden voor nodig.


Daarnaast zijn de tegenstanders in het spel ook niet al te slim. Uit het niets ontstaan door de levels heen groepjes gemenerikken. Ze doen echter pas wat als je in de buurt van hen komt. Vaak proberen ze je in te sluiten, waarna ze met z'n allen met staven op je in gaan slaan. Hier is op geen enkele manier aan te ontsnappen, alleen 'zo vaak mogelijk op A drukken' wil wel eens helpen. Het is echter wel noodzakelijk om alle tegenstanders te verslaan anders kan je namelijk niet verder. Ook al loopt er nog maar één vlerk rond, je zult hem eerst tegen de grond moeten werken, anders verdwijnt de onzichtbare muur waar je al meerdere malen tegenaan gelopen bent niet. Mocht je onverhoopt toch het loodje leggen, dan kun je weer helemaal aan het begin van het level beginnen; een level die soms uit wel vijf 'stages' bestaat.

Echt een succes is de story mode dus niet te noemen; na een paar levels heb je het echt wel gezien. De gameplay is gewoon te eentonig. Stukje lopen, tegenstanders verslaan (bij voorbaat door op knoppen te rammen), eventueel een power-up pakken (een pizza geeft je weer nieuwe kracht) en weer een stukje lopen. De tussenfilmpjes moeten het geheel nog wat spanning geven, maar ook dat lukt helaas niet, hoewel ze wel mooi zijn gemaakt.


Met twee spelers tegelijk spelen maakt het spel al wat vermakelijker. Door elkaar semi-tactische aanwijzingen te geven en af en toe de ander eens flink te pakken te nemen (door alle power-ups voor zijn of haar neus weg te pakken bijvoorbeeld) komt er nog enige vorm van competitie in het spel. Helaas ook maar leuk voor maximaal een uurtje.

VS mode
De tweede spelmode is VS, oftewel vechten tegen elkaar of tegen een computergestuurde tegenstander. Dit gebeurt in kleine arena's, bijvoorbeeld op een vuilnisbelt of op een rijdende trein. Het vechten gaat op dezelfde manier als in de story mode. De oplettende lezer zal dus begrijpen dat de VS mode met exact dezelfde problemen kampt. Alle aanvallen zijn even sterk en blokken is niet mogelijk. Het is dus een kwestie van geluk wie er wint met 'button bashen'.