Game: Metroid Zero Mission

Zero Mission is dus een remake van de oude Metroid op de NES, deze versie is vrij te spelen door Zero Mission uit te spelen en laat meteen een harde waarheid zien; De NES versie van Metroid is verschrikkelijk vergeleken met de GBA versie... Kaal, traag en erg stroef. Dat is een flinke klap voor de retro gamers onder ons, maar wel verwacht natuurlijk. Games zijn tegenwoordig veel mooier, hardware is krachtiger en de programmeurs beschikken over meer kennis. Maar goed, het is toch leuk om te zien hoe Zero Mission op het origineel is gebaseerd en het laat ook zien hoe erg wij gamers tegenwoordig verwend worden met al dat moois.

Het spel begint zodra je landt op Planeet Zebes en je moet je een weg zoeken naar Mother Brain. Op de weg daar naartoe kom je andere eindbazen tegen en krijg je upgrades voor je space-suit. Voor mensen die al eens een Metroid speelden zijn deze bekend, voor de niet Metroid gamers; de upgrades bestaan onder andere uit een charge-beam (opladen voor een superschot), een rocket launcher (voor raketten) en de morph-ball (waardoor je jezelf kan oprollen en zo in kleine gangetjes kan komen).

Als er ergens een doorgang is waar je niet doorheen kan komen is het vaak de bedoeling dat je een upgrade zoekt waarmee de blokkade weggeschoten kan worden. Zo kom je steeds in nieuwe gebieden. Dit onderdeel is dus het beruchte backtracken. In het begin vond ik dit weer net zo irritant als in Metroid Prime (dat was mijn eerste Metroid), maar een game reviewen als je maar een half uurtje gespeeld hebt kan niet, dus ik moest verder. Gaandeweg vond ik het steeds leuker en op een gegeven moment ging ik me afvragen waarom ik Prime ook alweer had weggedaan... Ik was compleet verslaafd en het kostte me weer mijn nachtrust.

Helaas is Zero Mission in zo’n vijf tot zes uur uit te spelen, en dat is eigenlijk veel te kort. De tijd dat je een stuk moet overdoen omdat je doodging wordt niet meegeteld, maar het is niet zo moeilijk dat je veel afgaat en steeds weer opnieuw moet beginnen. Hmm... Zero Mission is dus makkelijk en kort? Ja, maar dat wil niet zeggen dat het niet de moeite waard is om in huis te halen! Naast de al eerder genoemde originele Metroid die vrij te spelen is zitten er ook unlockable art-screens verstopt.

Ook wordt bijgehouden hoeveel procent van alle items je hebt gevonden (ik zat met de eerste keer op pas 50%!) en hoe lang je er dus over doet. Zo vraagt een game natuurlijk om records te verbeteren! Je wilt meer items vinden, en je wilt de game sneller uitspelen. Mocht je uiteindelijk geen 100% vinden, dan kun je natuurlijk op zoek naar guides die je daarbij helpen (sommige items zitten ook erg goed verstopt moet ik zeggen).