Cirque du Soleil - Dralion

Cirque du Soleil. Zelf had ik altijd het idee dat Cirque du Soleil onzettend saai moest zijn. Een circus zonder dieren en zonder clowns, dacht ik. Alleen maar acrobatiek. Dat moest wel ontzettend slaapverwekkend zijn. Nooit had ik kunnen denken dat ik het zo mis kon hebben...

Als je richting Arena rijdt zie je aan je linkerzijde al de gigantisch grote witte tent van Cirque du Soleil staan. Geen kleurige circustent met schreeuwende neonverlichting dus. Binnengekomen loop je tegen een gigantische merchandise winkel aan. Van alles is er te koop, van programmaboekjes tot jassen tot CD's tot sieraden... noem maar op en het is er te krijgen. De artikelen zijn niet bepaald tegen de meest voordelige prijzen te koop helaas, maar de echte Cirque du Soleil fanaat heeft het er vast voor over.

Binnen wordt je netjes naar je plaats gewezen en kinderen krijgen heel vriendelijk (en gratis) een zeer comfortabele stoelverhoger aangeboden. Zodra de mensen binnen stromen, houden niet-traditionele clowns het publiek bezig. De heren brabbelen in een mengelmoes van Duits, Italiaans en Engels, maar het is voor een ieder absoluut begrijpbaar. Het begint al ontzettend hilarisch; publiek wordt ingetaped met plakband, naar verkeerde plaatsen gebracht, de halve zaal door gesleept en ga zo maar door. De show begint dan eindelijk echt met het voorlezen van de veiligheidsschriften door een man uit het publiek, uiteraard zo veel mogelijk dwars gezeten door deze clowns. Wederom hilarisch.

De show kan dan eindelijk echt beginnen met een podium vol kleurrijke mensen en wordt eindelijk het schitterende decor getoond die bestaat uit een schitterend mooie metalen wand waar door acrobaten tegenop geklommen wordt. Al direct vallen de geweldig mooie kostuums op en de werkelijk schitterende make-up. Een zanger en een zangeres zingen de gehele show aan elkaar vast in Oosterse sferen. Het podium is binnen een oogwenk weer leeg en de drie clowns zoeken hun slachtoffer in het publiek weer op. De heren weten de man zijn portomonnee te ontfutselen en verdwijnen achter het podium.

Dan verschijnt er een klein Oosters meisje op het podium die naar mijn idee wel 10 minuten lang met 1 arm op een stok balanceert en zichzelf zeer lenig in allerlei posities opstelt. Geen trilling in haar arm te bekennen. Ongelofelijk. Daarna volgde de één na de andere lenige en acrobatische acts, waarvan ook zeer indrukwekkend de ballenjongleur was met een lichaam dat zo flexibel is als een slang.

Een belangrijk element in het decor is ook de in de lucht zwevende ring, die met regelmaat neerdaalt op het podium en waaruit diverse lenige trapeze artiesten neerkomen. Ontzettend onder de indruk was ik ook van de trapeze artiesten die in doeken gewikkeld hoog boven het podium zweefden. Zonder enige vorm van bescherming in de vorm van touwen rollen ze zich uit in doeken en worden, alsof ze vederlicht zijn, de lucht in gehesen en halen daar de meest lenige kapriolen uit.

De clowns keren nog meerdere malen terug op het podium en volgt er ook nog een hilarische ontknoping met de man uit het publiek. Dit trio zit zo vol humor en is de meest originele clownsact die ik ooit gezien heb, puur theater. De zanger en zangeres keren ook meerdere malen terug met indrukwekkende performances. Veel te snel is de show weer afgelopen en laat mij zeer onder de indruk achter. De show Dralion is fantasievol, schitterend en lijkt wel één groot sprookje. Alsof je ieder moment kan ontwaken uit een leuke droom.

Dralion van Cirque du Soleil is absoluut een aanrader. Ik zou je ondanks de hoge entreeprijs aanraden om een kaartje van boven de 40 euro aan te schaffen, omdat je dan zeker goed zicht hebt, want aan deze show mag je geen moment of deel van het podium missen. Het is absoluut niet goedkoop, maar het is de prijs meer dan waard. Een aanrader voor jong en oud!

Fotografie: Al Seib

Dralion topic op het forum