CD-review: Audioslave

Debuutalbum?!
Het titelloze album van Audioslave heet een debuut, maar eigenlijk mag het er niet voor door gaan. De routiniers van Rage en Chris Cornell hebben al zoveel platen op hun naam staan, dat van een debuut nauwelijks sprake is. Audioslave opent met Cochise, een nummer dat al langer op internet te beluisteren viel dankzij enkele ontvreemde studiotapes. Wie zich afvraagt 'hoe klinkt Rage Against The Machine met zanger Chris Cornell?', hoeft maar naar Cochise te luisteren. Een typische Rage-riff, dit maal zonder politieke rap, maar met zo'n typische Soundgarden zanglijn.

In de eerste drie nummers voegt Audioslave funky gitaarriffs samen met zanglijnen uit het grungetijdperk. Hoe overweldigend het allemaal ook klinkt, veel nieuws is er niet aan de horizon. Zowel van de Rage' kant als van de kant van Chris Cornell. Pas in 'What You Are' zoekt Audioslave voor het eerst de rand op van wat Rage en Cornell nu eigenlijk elkaar te bieden hebben. 'Like A Stone' is een sterke grungeballad, waarin de funk een solide ondergrond biedt voor een prachtige zangpartij van Cornell. Toch klinkt de geluidsmix (geproduceerd door Rick Rubin die eerder werkte voor Red Hot Chili Peppers en System Of A Down) niet veel anders dan het geluid van Rage Against the Machine.

Tom Morello
De bliebjes en geluidjes die gitarist Tom Morello bij Rage op miraculeuze wijze uit zijn gitaar wist te persen, zijn ook op Audioslave te horen. Luister maar eens naar het intro van 'Set it off', of de solo in 'Hypnotize'. Het is een verdienste van een prominente gitarist als Morello, dat hij de kunst van het weglaten toepast. Daardoor krijgt Chris Cornell de ruimte die hij nodig heeft, en komen ook de strak drummende Brad Wilk en bassist Tim Commerford in de rustige stukken goed naar voren.

Chris' stem
De allesoverheersende zang van Chris Cornell floreert op de hele cd als in de hoogtijdagen van Soundgarden. Uit 'Shadow of the Sun' blijkt maar weer eens dat Chris de drive was achter Soundgarden, godgloeiende god, wat een nummer is dat. En Chris experimenteert er de gehele cd duchtig op los. De krakerige stem van Chris in het nummer Exploder doet denken aan Martin van Idols, alleen dan zonder dat hij de dag ervoor heeft geschilderd. Aan het einde van dit nummer laat Chris horen dat ook hij vroeger luisterde naar stembandkunstenaar Scatman John. Het geeft Audioslave een gevarieerd geluid, iets wat bij Rage Against The Machine nog wel eens achterwege bleef.

Was je in de jaren negentig een grungefan, of ging je plat op Rage Against The Machine, dan moet je Audioslave zeker luisteren. Audioslave kan wel eens het begin zijn van de grungerevival. De grote kanttekening die je bij Audioslave kunt plaatsen is dat op enkele hoogtepunten na, de band weinig toevoegt. Van een nieuw geluid is nauwelijks sprake, en de band leunt op het succes van de klank van 'toen'. Dat ze dat zeer verdienstelijk doen, maakt het debuut van Audioslave tot een prachtige plaat, die een plaatsje onder de kerstboom zeker verdient.

Tracklist Audioslave - Audioslave
1 Cochise
2 Show Me How To Live