Concert Review: Night Of The Guitar

Eric Sardinas komt uit het zuiden van de VS. Geweldige slidegitarist , die zijn aparte stijl heeft laten vergroeien met de Delta Blues van o.a. Elmore James , Bukka White en Charlie Patton. Begonnen als straatmuzikant, vormt hij sinds 6 jaar een dynamisch trio met bassist Paul Lorranger en drummer Scott Palacios. Zijn debuut cd Treat Me Right geeft de samensmelting van zijn roots met moderne elektrische intensiteit goed weer. Eric Sardinas verbindt gisteren met morgen. Hij is een pure rock 'n' roller, toegewijd aan de Delta Blues. Binnenkort is er een nieuwe cd verkrijgbaar in Nederland.

Solar komt uit Tilburg. Vorig jaar nog een funkrock band, met Hendrix-invloeden, maar bij gebrek aan een goede zanger nu into jazz.
Kwaliteit en leeftijd zijn opmerkelijke zaken rondom dit kwartet. De gitaristen Jasper en Bram Stadhouders zijn respectievelijk 12 en 14 jaar oud. In 1999 wonnen ze de eerste en tweede prijs bij The National Guitar Awards. Samen met de 15 jarige bassist Sander van Willigenburg en een nieuwe drummer zullen ze op hun eigen jazzy wijze een repertoire brengen, waarin songs van Jimi Hendrix, Pat Metheny, Miles Davis zijn opgenomen. Deze jeugd brengt verleden en toekomst samen op een verrassende muzikale manier.

De Amerikaanse gitarist Lance Lopez groeide op in een gitaarcultuur van Van Halen en AC/DC. Samen met zijn schoolkameraad Kenny Wayne Shepherd bleef Lance trouw aan de blues en rock 'n' roll. Vanaf het moment dat zijn familie van Shrevepost , Louisiana naar New Orleans, the city of music, verhuisde kwam de toen 15 jarige gitarist in aanraking met oudere muzikanten. Al deze invloeden vormden Lance Lopez tot een veelzijdige gitarist, die alle kanten van de blues laat horen. Luister maar eens naar zijn debuutalbum 1st Things First. In het najaar 2001 komt de 2e cd van Lance Lopez uit, waarvan op 2 december ongetwijfeld nummers te horen zullen zijn.

Ana Popovic, komt uit Belgrado in Servië. Haar liefde voor de blues ontstond al in haar jeugd. Net 20 jaar oud startte ze in Joegoslavie de band Hush , later Ana Popovic & Hush. In haar thuisland en Griekenland was de groep immens populair. De cd Hometown (1998) geeft een goede impressie van Ana's kwaliteiten en talent als zangeres en vooral als gitariste. In 1999 is Ana begonnen aan een muziekstudie in Nederland.
Vanaf het festivalseizoen 2000 was ze al weer te zien op de grote Europese bluesfestivals, zoals Peer (Belgie), Luzern (Zwitserland) en Bishopstock (Engeland). In Nederland speelde ze op Bospop en in de VS werd ze uitgenodigd voor twee dagen Memphis. Haar nieuwe cd Hush is momenteel uit in Nederland, en zal zeker bijdragen tot de faam van Ana Popovic. Vorig jaar heeft Ana een zeer bijzondere versie van Hendrix's Belly Button Window geleverd voor de Jimi Hendrix Tribute cd Blue Haze, naast Taj Mahal, Walter Trout, Popa Chubby, Buddy Miles en Eric Burdon. Ana Popovic is klaar voor het grote werk.