Colin McRae DiRT 2


Colin McRae. Wie deze kerel niet kent moet even heel snel onder zijn of haar steen vandaan komen, zichzelf een dreun verkopen, opzoeken wie hij is en vervolgens weer terug onder de steen duiken. Deze wereldberoemde rallyrijder kreeg in 1998 zijn eerste videogame onder de naam Colin McRae Rally. Vanaf dat moment volgden er meer succesvolle racegames van de legendarische McRae. In 2007 sloeg helaas het noodlot toe; Colin McRae komt om in een helikopterongeluk. In overleg met de familie wordt besloten om de serie levend te houden. De nieuwste game in de serie zal Colin McRae DiRT 2 gaan heten. Ik had de eer om aan de slag te gaan met de previewversie.

Met de eerste DiRT was al duidelijk dat de serie een flinke verversing had gekregen wat betreft de stijl. Ook hier is het stijltje toegepast en hoewel ik geen groot fan ben van dat hippe van-de-straat-achtige gebeuren is de manier waarop het in DiRT 2 toegepast is toch wel een geslaagde stijl. Jij kruipt in de huid van een coureur die je aan het begin van de game een naam mag geven. Vervolgens kies je een naam uit een lange lijst zoals men je gaat noemen tijdens races. Omdat ik eerst niet begreep wat deze keuze inhield, werd ik de hele game Amanda genoemd. Het menu van de game bestaat uit jouw trailer en het stuk grond daarbuiten met veel juichende racefans, jouw auto en een plek om meerdere auto’s te kopen. Je kunt hier vrij om je heen kijken om je zo een weg door de menu’s te navigeren. Zo voel je je minder gebonden aan een strak menu. In je trailer vind je een kaart waarop de verschillende races per land staan aangegeven. Door als eerste te finishen, stunts uit te halen en op verschillende moeilijkheidsgraden te spelen verdien je ervaring om in level te stijgen. Hiermee kun je meer races, nieuwe auto’s en accessoires vrijspelen.



De races van DiRT 2 zijn erg gevarieerd. Het ene moment rij je een klassieke rally en het andere moment scheur je met een hummer door de woestijn. Elke soort race vereist zijn eigen soort auto welke ingedeeld zijn op basis van rijvaardigheid, acceleratie en snelheid. De races zijn erg spannend en je hebt aardig wat ervaring nodig voordat je op de middelste moeilijkheidsgraad eindelijk eens aan kop komt te liggen. In elke bocht loert het gevaar van uit de bocht glippen, slippen, over de kop slaan of erger. Gelukkig kent DiRT 2 een flashback-functie, die we kennen van bijvoorbeeld GRID. Het is dus mogelijk om een paar nare momenten in de race opnieuw te beleven door een stukje terug te spoelen. Maakt dit de game makkelijker? Nee, maar je hoeft in ieder geval niet bij elke fout de hele race te herstarten.

Grafisch ziet DiRT 2 er al erg goed uit. De omgevingen komen scherp in beeld, de auto’s krijgen het zwaar te verduren wanneer je een vangrail knuffelt en de banen zitten vol met afbrokkelende muurtjes, wegstuiterende vaten en ook het publiek kan er mee door. Toch valt er nog te zien dat ik een previewversie speel. Kleine dingen zoals het gebrek aan het opspatten van het water en het even volledig wegvallen van stukken omgeving zijn zaken die nog even eruit gepolijst moeten worden.