Supermarkten 'moeten' gezondere producten aanprijzen

Supermarkten maken nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken, blijkt uit onderzoek van Questionmark en vier gezondheidsfondsen. Gek genoeg richten supermarkten zich meer op wat de consument wil binnen de vrije markt.

Ondanks dat 43% van het huidige aanbod uit producten van de Schijf van Vijf bestaat, blijft 83% van de aanbiedingen gericht op ongezonde producten. Dit is een lichte verbetering ten opzichte van 2021, toen slechts 40% van het aanbod gezonder was.

Uit de ranglijst van Questionmark scoort Ekoplaza - op het gebied van gezonde producten - het best, gevolgd door Lidl en Dirk. Onderaan bungelen Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus. Een - volgens Questionmark positieve - ontwikkeling is dat bijna alle supermarkten inmiddels rapporteren over gezonde producten en doelen stellen, behalve Plus. Toch blijven ongezonde producten domineren, vooral in promoties.

Directeur Charlotte Linnebank van Questionmark noemt de transparantie een goede stap, maar plaatst vraagtekens bij de effectiviteit van de ambities gezien de focus op ongezonde artikelen in de winkel. Het Diabetes Fonds benadrukt dat kinderen gezonder moeten kunnen opgroeien en dringt aan op harde maatregelen vanuit de overheid, zonder enige verantwoordelijkheid neer te leggen bij ouders.

Het Voedingscentrum reageert met teleurstelling op de bevindingen. Volgens directeur Petra Verhoef tonen supermarkten weinig lef en blijft de leefomgeving verre van gezond. Het centrum blijft pleiten voor politieke actie om dit te veranderen. Of het verstandig is de overheid zich te laten bemoeien met vrije marktwerking blijft de vraag, vooral als het niet langer gaat om wat niet MAG worden aangeprezen, maar om wat MOET worden aangeprezen.

Ter Illustratie (Afbeelding: Dall-E / FOK.nl)
Ter Illustratie (Afbeelding: Dall-E / FOK.nl)