Historische zege Catsburg en Ferrari in 24 uur van de Nürburgring
Op de beruchte Nordschleife is dit weekeinde de 51e editie van de 24 uur van de Nürburgring verreden. Ruim 130 auto's stonden zaterdag aan de start in de Groene Hel, waar het ruim 25 kilometer lange circuit bedwongen moest worden en waar het uiteindelijk weer een ware slijtageslag werd.
De ogen waren uiteraard vooral gericht op de SP9-klasse, met afstand de snelste van de grote verscheidenheid aan deelnemers. Veel grote namen vielen daar al snel uit: de #24 Porsche hield het 2,5 uur vol, de #3 Mercedes - zeker één van de favorieten - gaf er kort voor middernacht noodgedwongen de brui aan. Vroeg in de nacht was het ook klaar voor de #911 Manthey Porsche, een van de grote publiekslievelingen: een lekke band had al vroeg voor een kleine crash gezorgd, maar er waren constante zorgen over de veiligheid van de banden.
Rond vier uur 's nachts ging het fout voor een Toyota Supra, een van de mindere goden, die de nodige brandstof op de baan deed belanden. Dat kostte twee grote kanshebbers de rest van hun race: de #5 Audi - met onder meer Renger van der Zande - én de #1 Audi gingen er allebei af en liepen dusdanig veel schade op dat het einde verhaal was. Ook de #7 Lamborghini Huracan met onder meer Yelmer Buurman kwam de nacht uiteindelijk niet echt door, hoewel ze het nog tot de vroege ochtend rekten.
Dan was er nog de #72 BMW van het juniorteam van de fabrikant, dat lange tijd helemaal voorin mee reed...tot een spin het begin van het einde inluidde, ook zij finishten niet. De #27 Lamborghini Huracan had de snelheid wel, maar liep al heel vroeg in de race tegen een lekke band aan, die zo veel tijd kostte dat zelfs op het enorme circuit meer dan een ronde verloren werd.
Gedurende de vroege nacht nam de #30 Frikadelli Ferrari de leiding in handen. Earl Bamber, Nick Catsburg, David Pittard en Felipe Fernandez Laser kregen vervolgens bijna alleen nog maar concurrentie van de #98 ROWE Racing BMW van Marco Wittman, Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor en Maxime Martin. Die zaten nooit verder dan drie minuten achter de Ferrari en in de slotfase was het verschil constant minder dan anderhalve minuut.
Even werd het spannend of de Ferrari het zonder een extra pitstop ging redden, maar Pittard bracht het op uitstekende wijze thuis en bezorgde Ferrari de allereerste zege ooit op de Nordschleife. Het was tevens een uiterst emotionele zege: Frikadelli werd jarenlang gerund door Klaus Abbelen en zijn vrouw en coureur Sabine Schmitz, die in 2021 aan kanker overleed. Abbelen was dan ook emotioneel, net als de rest van het van Porsche naar Ferrari overgestapte team. Met 162 ronden werd tevens het afstandsrecord met drie ronden - dus ruim 75 kilometer - verpulverd.
Overigens was er ook minder goed nieuws voor de liefhebber: de Dacia Logan, een cultheld in de Eiffel, werd door de onoplettende Porsche-coureur Laurin Heinrich aan gort gereden gedurende de nacht. Het Dacia-project was daarmee voorbij, niet alleen voor dit jaar, maar voorgoed: er is teveel schade aan de auto en de motor kan bijvoorbeeld niet meer vervangen worden.