Verstappen: "Het is natuurlijk jammer"
Na een spannende race moest Max Verstappen uiteindelijk genoegen nemen met een tweede plek achter Lewis Hamilton. De Nederlander baalde na afloop maar zag ook lichtpuntjes.
"Het is natuurlijk jammer, maar je moet ook het positieve eruit halen. We kunnen het gevecht met Mercedes aan gaan en het is dus goed om het jaar zo te starten", aldus de Red Bull-coureur, zo lezen we op Verstappen.nl.
Al snel na de start gaf Verstappen via de boordradio aan dat de wagen niet 100% voelde. "Als ik op het gas ging, slipte één wiel wat meer dan de andere. Het ging iets beter nadat we wat aan hadden gepast, maar ik denk niet dat we het helemaal op hebben kunnen lossen tijdens de race in de langzame bochten. Het is natuurlijk niet wal je wil, dus daar moeten we naar gaan kijken. Uiteindelijk hebben we de race gewoon kunnen finishen en hebben we goede punten gescoord."
Doordat Hamilton eerder stopte dan Verstappen kon hij voor de Nederlander komen. "Je kunt hier lastig inhalen en dat is wel gebleken. Normaal gesproken moet je altijd ervoor zorgen je positie op de baan te behouden, maar wij konden alleen maar deze strategie uitvoeren en bij Mercedes hadden ze meer keuze. We moeten dus bekijken hoe we het de volgende keer beter kunnen indelen qua banden."
In een zinderende eindfase ontspon zich een spannend duel tussen Verstappen en Hamilton. Even was de Nederlander zijn concurrent voorbij maar hij kreeg van zijn team te horen dat hij de eerste plek terug moest geven aan de wereldkampioen omdat hij bij het inhalen buiten de baan was gekomen. "Ik word liever eerste met daarna een penalty, dan op deze manier tweede worden. Zo denk ik erover en daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn. Maar, het is uiteindelijk pas de eerste race van het seizoen. Dat we nu zo balen is aan de andere kant natuurlijk ook een goed teken. Vorig jaar waren we hier heel blij mee geweest."
Dat belooft wat voor de rest van het seizoen. Van onpartijdige wedstrijdleiding hoeven we iig niks te verwachten.
en Max heeft 18 punten binnen gehengeld alles is nog open.
[ Bericht gewijzigd door _UserName_ op zondag 28 maart 2021 @ 22:05 ]
Maar Hamilton heeft wel 38 ronden lang de bocht afgesneden, had dus eigenlijk ook niet op de plek gereden waar Max 'm uiteeindelijk in moest halen.
Hamilton heeft 38 keer de track verlaten en heeft een voordeel van 0,2 seconden per ronden gekregen.
Haal de darbij alleen niemand in en dan kijken de stewards er verder niet naar.
Pas toen Horner tegen Max zei dat ie het ook maar moest gaan doen mocht het opeens niet meer.
Dat was iig wat Mol de hele race zat te miepen.
En daarom had Verstappen ook gelijk, gewoon als eerste over de finish.
Het verlies nog niet verwerkt zie ik?
Max gaat gewoon ver buiten de baan om op die manier Lewis voorbij te kunnen, is gewoon totaal niet toegestaan en dus terecht terug moeten geven.
Gewoon een hele domme actie.
Terechte winnaar.
Lewis heeft wel een waarschuwing gekregen.
Lewis is ook gewaarschuwd ervoor en moest er ook mee stoppen.
Max gaf ook toe dat hij fout zat, zo simpel is het. Hij wist ook wel dat hij fout was.
Hij wou alleen doorrijden en dan die 5 seconden als straf krijgen.
Lewis is ook gewoon gewaarschuwd ervoor en moest ermee ophouden.
Max maakte gewoon een illegale inhaalacties en moest die terug geven.
Het is niet alsof Lewis de enige was die het gedaan heeft, is er net zo goed voor gewaarschuwd.
Max deed het alleen met een belachelijke inhaalactie voor de leiding. Logisch dat ze hem daarvoor bestraffen.
Het was een schande geweest als dat niet was gedaan.
En wat Max betreft kom je dan bij de casus, wanneer de straf minder streng is dan het voordeel, is het dan onderdeel van het spel om de straf te ondergaan?
Mogelijkerwijs heeft RB een overwinning laten liggen door te gehoorzamen aan de eis van raceleiding.
iig meer dan 5 seconden.
Dus ze moesten wel.
Daarbij was al het hele weekend bekend dat er geen tracklimits zouden zijn bij T4 tijdens de race, anders dan de normale 'leaving the track and gaining an advantage'. Het was wel heel duidelijk dat dat het geval was bij Max.
En ik had gehoopt dat Max hem zou winnen, maar het getuigd ook wel van klasse van Hamilton dat hij dan bij het teruggeven van die plek ook inhoudt, zodat Max geen kans heeft om in de volgende bocht alweer voorbij te komen.
Al met al, gegokt en verloren voor Max en RB. Maar een heerlijke strijd voor ons. Al wint Hamilton alle races, als het met zo'n strijd gaat ben ik tevreden, hoor.
Dus niet helemaal handig van Verstappen. Verstappen ging tot het uiterste. Maar Hamilton ging verder dan het uiterste en kwam er mee weg. Dus Hamilton won. Als Verstappen ook iets verder dan het uiterste was gegaan, had hij het gewonnen.
Sowieso had Verstappen buiten de baan kunnen gaan totdat hij er een waarschuwing voor kreeg. Zo lang er geen penalty komt, en er eerst een waarschuwing komt, ben je de completere rijder als je het uitbuit. Hamilton was dus toch de completere rijder.
Je ziet simpelweg dat Hamilton meer ervaren is dan Verstappen. Verstappen houdt zich nog te veel letterlijk aan de regeltjes. Want hij is toch nog iets te bang om te verliezen en heeft niet het zelfvertrouwen van Hamilton. Dat is waarom Verstappen het (nog) niet helemaal van hem wint.
Daaruit blijkt de partijdigheid van de stewards. Hamilton mag 29x een oneerlijk voordeel halen uit het overtreden van de regels, Max krijgt meteen een reprimande.
Tijdens de race zou er ook na herhaaldelijke schendingen een waarschuwing komen en uiteindelijk een straf.
Dat heeft de FIA nagelaten totdat RB ging klagen, en dus weer de vraag, waarom?
En super dat ze Perez er naast hebben bij RB, domme taktiek in de quali, maar hij zat maar 0.3 achter Max op mediums, voor het eerst sinds Ricardo dat Max gepushed word.
Natuurlijk had Hamilton er voordeel uit. Maar andere mensen gingen ook naast de baan zonder iemand in te halen, en werden ook niet bestraft. Dus Verstappen had hetzelfde kunnen doen.
Je moet aan het lijntje trekken tot het uiterste, dat is waarmee je wint. Hamilton trok tot het uiterste van het lijntje, en het lijntje knapte niet. Verstappen ging niet tot het uiterste van het lijntje. Dan ben je natuurlijk wel zeker dat het lijntje niet zal knappen. Maar degene die wel tot het uiterste van het lijntje ging, zal het dan toch winnen.
Het is geen basketbal, waar je voor een scheet al een penalty krijgt, en iedereen dus maar met een samengeknepen kont aan het rondspringen is. Het is autoracen, do or die.
We zullen zien wat er gebeurt. Maar ik geloof niet dat Red Bull van plan is er achter aan te gaan.
kan mij t nou schelen dat ie TOEN niemand inhaalde
het heeft hem verdomme de 1e plek opgeleverd!
Als FIA-wedstrijdleider Michael Masi na de race in gesprek met onder meer RacingNews365 aan de tand wordt gevoeld over de situatie, vertelt hij dat er gedurende de race in Bahrein niet is 'gesleuteld' aan de regels omtrent de track limits. "Er is helemaal niets veranderd tijdens de race. Het waren overduidelijk twee verschillende dingen", zo doelt hij op de 'overtredingen' van Lewis en Max. "De FIA had mensen naast de baan staan die in dat gebied (bocht vier, red.) elke ronde naar elke wagen keken. Op één auto hield iedereen zich gewoon zo goed als aan de regels."
Hij verdedigt ook de boodschap die hij de coureurs heeft meegegeven voorafgaand aan het raceweekend. "Wat betreft de tolerantie die de coureurs hebben gekregen qua track limits tijdens de race, was het hen duidelijk verteld in de notities van vrijdag dat deze tijdens de race niet gemonitord zouden worden als het aankomt op de rondetijden. Wel houden we natuurlijk in de gaten of de coureurs zich aan de sportieve regels houden", aldus de Australiër.
En wat daar de doorslag gaf was niet duidelijk. Er was geen regel dat een coureur na drie keer een waarschuwing kreeg, het was simpelweg onduidelijk waar de grens lag. Slechts een 'zo is het wel genoeg'-bericht aan Mercedes en Red Bull halverwege de race werd er toegepast, tot onvrede van sommigen. De vraag is dus of Hamilton een blijvend voordeel heeft gekregen door zijn acties.
De FIA vindt blijkbaar van niet, maar bijvoorbeeld Red Bull-teambaas Christian Horner stelt dat Hamilton er 0,2 seconden per ronde mee won. Vermenigvuldig dat met 29 en je hebt bijna zes seconden gewonnen. Het moge duidelijk zijn dat de FIA zich achter de oren mag krabben en de volgende keer duidelijker moet communiceren over de track limits en de handhaving ervan.
- 12.2.1.i Failure to follow the instructions of the relevant
officials for the safe and orderly conduct of the Event.
- The decision of the stewards becomes immediately
binding even in the event of an appeal, if it concerns a
decision that is not subject to appeal pursuant to Article
12.3.4 below or if it concerns:
- any breach of Article 12.2 or any equivalent national
regulations,
Het niet opvolgen van de instructie kan disqualificatie betekenen. Of een stop and go... Het zou er in ieder geval voor zorgen dat Max altijd achter Hamilton zou eindigen.
Onzin...
Uit de (2e) race director's notes:
21) Track Limits
21.1 Practice Sessions
a) A lap time achieved during any practice session by leaving the track and cutting behind the
red and white kerb on the exit of Turn 4, will result in that lap time being invalidated by the
stewards.
21.2 Race
a) The track limits at the exit of Turn 4 will not be monitored with regard to setting a lap time, as
the defining limits are the artificial grass and the gravel trap in that location.
b) In all cases during the race, Drivers are reminded of the provisions of Article 27.3 of the
Sporting Regulations.
Article 27.3:
Drivers must make every reasonable effort to use the track at all times and may not leave the
track without a justifiable reason.
Drivers will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with it and,
for the avoidance of doubt, any white lines defining the track edges are considered to be part of
the track but the kerbs are not.
Should a car leave the track the driver may re-join, however, this may only be done when it is
safe to do so and without gaining any lasting advantage. At the absolute discretion of the Race
Director a driver may be given the opportunity to give back the whole of any advantage he
gained by leaving the track.
De stewards zijn partijdig. Veel duidelijker dan dit wordt het niet.
Hamilton heeft 29 keer de limieten overschreden zonder enig probleem.
Of de Steward ook partijdig zijn weet ik niet maar de Stewards zeiden wel dat ze de boel daar in de gaten hielden en dat anderen er ook gebruik van maakten "maar dat niemand het constant deed".
29 keer vind ik behoorlijk constant..
En heel veel halen dat door elkaar. Die denken dat track limits en leaving track and gaining an advantage hetzelfde is en op dezelfde manier (3x doen is straf etc) aangepakt wordt.
Zit heel anders in elkaar en de gaining an advantage regel is puur een vangnet.
Hamilton? Ik zie in hem wel een zeer groot coureur, beste van het moment en misschien (of zeer wss?) ooit.
Fan van de coureur Hamilton? Niet per se fan. Van hem als persoon zeker niet.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken