"Maak Formule 1-auto's veiliger en laat ze 450 km/h rijden"
Voormalig Formule 1-coureur Alexander Wurz heeft een apart voorstel gedaan. De Oostenrijker, voorzitter van de Grand Prix Drivers' Association, stelt dat men de auto's veiliger moet maken. Zo kunnen de snelheden dan opgevoerd worden tot wel 450 kilometer per uur.
Wurz zou graag een enorme toename in downforce en topsnelheid zien, maar zegt er wel bij dat dat alleen mogelijk is als de kans op blessures flink kleiner wordt. "Als ik een visionair voor de Formule 1 was, zou ik de auto's veel sneller, maar ook veel veiliger maken", spreekt Wurz. "Maar dan bedoel ik ook echt veel sneller. We kunnen auto's maken die de 450 kilometer per uur halen en veel meer downforce hebben. Als de auto's dan ook nog eens veiliger zijn, kunnen we op de meest extreme circuits rijden, waaronder circuits midden in steden."
Wurz was een groot voorstander van de introductie van de controversiële 'halo' in 2017, maar dat werd uitgesteld naar 2018. Als de Formule 1 veiliger wordt gemaakt, zou men een aantal regels en opties weg kunnen gooien die de boel minder interessant maken voor fans. "We zouden dan geen enorme uitrijstroken nodig hebben en dus zit je dan ook niet met dat gedoe rond het afsnijden van de baan, waar niemand meer iets van snapt. Het belangrijkste is dat de fans thuis moeten denken 'dat zou ik nooit kunnen doen, dat kunnen alleen de meest dappere en kundige coureurs'", aldus Wurz.
"De rest zou me dan niet meer kunnen schelen, want de fan in mij zou dan tevreden zijn. We zijn nu zo ver weg van spanning en sensatie. Als de veiligheid niet beter wordt, moet de racedirecteur met saaie regels blijven komen, omdat hij niet de gevangenis in wil als er iets fout gaat. Mijn mening is dan ook simpel: maak de auto's veiliger en ga helemaal los met de rest. Dat kan dan, want de risico's voor mensenlevens worden dan kleiner. Het blijft altijd gevaarlijk met deze snelheden, maar daar werken we dan ook nog aan", zegt de Oostenrijker.
Wurz laat verder nergens weten hoe een Formule 1-auto dusdanig veilig gemaakt moet worden dat racen met 450 kilometer per uur minder risico's met zich meebrengt.
Ik zit in dubio: de beste man lijkt me verre van dom, maar hoe hij dit voor elkaar wil krijgen...geen idee. Of je moet een soort ondoordringbare kooi maken en daar in racen, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Hoe sneller het gaat, hoe sneller de brokstukken en hoe meer kinetische energie ze hebben.
Geen enkel bestaand circuit is hier op voorzien,en al helemaal niet de stadscircuits.
Als je dit echt zo zou doen, je zou het ganse circuit al moeten in een tunnel doen.
Zolang de boel niet wordt aangepast naar een situatie waarin je met twintig startende auto's op zijn minst zestien kanshebbers op een podium hebt blijft F1 een van de meest strontsaaie autosporten ook al gaan ze op ieder recht eind door de geluidsbarrière.
En voor limieten op vermogen en koppel dit zodat het weer op stuurmanskunst aankomt i.p.v. op het budget van je team.
De charme van sport is niet dat alles steeds maar onbeperkt sneller moet kunnen gaan. De charme zit in de zeldzame 'helden' die binnen dezelfde regels en omstandigheden als de andere sporters weten te winnen. De gouden medailles van Ard Schenk waren destijds net zo spectaculair als die van Sven Kramer nu. Het scheelde tientallen seconden, maar Ard Schenk schaatste in de openlucht, met de striemende sneeuw in zijn gezicht.
In NASCAR heeft men ook restricties ingevoerd om de snelheid op de grootste ovals op de 200 mijl per uur te houden. De races bleven nog steeds even leuk en het aantal dodelijke ongelukken liep vrij drastisch terug.
Autoracen kan op zich niet veilig genoeg zijn, je gaat immers weg om weer heelhuids thuis te komen*. Topsnelheden tot 450km/uur voegen weinig aan de spanning toe, het went vrij snel en dan moet het weer gekker.
* Nog steeds verbazend hoe F1-fans beginnen te schuimbekken over veiligheidsmaatregelen. Je zou bijna denken dat ze hun helden liever zien verongelukken
Het publiek moet dan maar met een verrekijker naar het circuit.
foto
foto
Das pas eeneenveiligheid veiligheid en absurd snelheiden die wij willen zien.
Daarom was afgelopen jaar ook saai, Mercedes had 19 1e plekken dit jaar, nog nooit eerder voorgekomen dat 1 team zoveel punten heeft behaald.
Men heeft voornamelijk geklaagd over de regeltjes, en het gejank over wie oneerlijk reed en een penalty verdient (viettel) was de afgelopen paar maanden niet om uit te staan gewoon.
Waar zijn de loopings? Waar zijn de jumps van tientallen meters? Waar zijn de donkere, neon/led verlichte straten circuits waar je de bochten met radar moet zoeken omdat ze niet te zien zijn?
Waarom voelt F1 niet aan als Project Gotham Racing? Dán wordt het pas weer interessant om naar te kijken!
Nog sterker; Ik ben voorstander van méér crashes! Dat maakt pas spectakel en show! Maar dan wel zoals Alonso dit jaar. Niets van de auto over maar hij staat op en loopt weg.
Vergelijk het met een hersenschudding: je schedel beschermt je hersenen tegen beschadiging door een klap, maar je hersenen botsen met de binnenkant van je schedel omdat de schedel wel het voorwerp maar niet ze energie tegenhoudt.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken