Renault: "Groot deel van de problemen opgelost"

De Renault teams kunnen met goed vertrouwen richting de Malesische Grand Prix. Een groot deel van de problemen met de aandrijflijn zouden zijn opgelost volgens de Franse motorleverancier. Al wordt het nog wel spannend aankomend weekend, door de drukkende hitte in Sepang worden de krachtbronnen nog eens extra op de proef gesteld.

"Na een moeizame race in Melbourne verheugen we ons op Maleisië. We hadden in Australië last van meerdere problemen, verspreid over diverse auto's. Die hebben we nagebootst op de testbank in onze fabriek in Viry. Het merendeel van die problemen is nu opgelost en de overige mankementen hebben we onder controle. Er kan altijd wat nieuws opspelen, maar we zijn in staat om daar sneller op te reageren", aldus Remi Taffin van Renault Sport F1.

"Sepang is een circuit dat met de nieuwe technologie een veel grotere uitdaging is dan voorheen met de V8. Van de zes componenten van de aandrijflijn zal de druk op de verbrandingsmotor komend weekend het grootst zijn. De hoge luchtvochtigheidsgraad maakte het makkelijker voor de atmosferische motoren, omdat de kracht afnam naarmate de lucht meer vocht bevatte. Daardoor konden we de lange rechte stukken compenseren. Die luxe hebben we dit jaar niet meer."

"Bij een turbomotor is de luchtinname ten alle tijden geregeld, ongeacht de omstandigheden, waardoor die lange rechte stukken de krachtbron dit jaar echt pijn gaan doen. De consequentie is dat Sepang nu veel minder vergevingsgezind is voor de motor. Twee maal per rondje zal de turbo bijvoorbeeld 100.000 toeren per minuut draaien, en dat tien seconden achter elkaar."