Plan voor nieuwe metrolijn in Rotterdam

Rotterdam moet er in 2020 een nieuwe metrolijn bij krijgen. Daarvoor pleit de lokale GroenLinks-fractie donderdagavond in een debat van reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond.

De nieuwe lijn moet de wijken Charlois, Feijenoord, Delfshaven, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg met elkaar verbinden en kan direct aansluiten op vijf al bestaande metro- en treinstations. De aanleg zou zo'n anderhalf miljard euro kosten.

"Dat is veel geld", zegt fractievoorzitter Arno Bonte in een verklaring. "Maar de investering verdient zich dubbel en dwars terug." Volgens hem is de Rotterdamse metro nu het enige openbaarvervoermiddel in Nederland dat volledig kostendekkend is. Bovendien kan een extra metroverbinding zorgen voor een forse ontlasting van de filedruk, denkt hij.

GroenLinks wil de lijn aanleggen met de boortechniek die ook is gebruikt voor het ondergrondse deel van de Randstadrail. Zo zijn bovengrondse ingrepen grotendeels overbodig, hoopt de partij.

De verkeerswethouders van Den Haag en Rotterdam maken zich momenteel al hard voor een rechtstreekse tramverbinding naar Rotterdam The Hague Airport. Het zou na de Randstadrail de tweede tramverbinding tussen beide regio's zijn.