Call of Duty gaat naar driejarige cyclus

De Call of Duty-franchise gaat van een tweejarig naar een driejarige ontwikkelcyclus. Dat heeft de baas van Activision Publishing, Eric Hirshberg, bekendgemaakt tijdens een investeerdersgesprek vandaag. Sledgehammer Games wordt de derde lead-developerstudio. Treyarch en Infinity Ward zijn de andere twee ontwikkelaars.

Het Call of Duty-spel van dit jaar is ontwikkeld door Sledgehammer Games, die al eerder Infinity Ward meegeholpen heeft met Call of Duty: Modern Warfare 3. De ontwikkeling van eerdere titels is geleid door Infinity Ward en Treyarch. De twee studio's wisselde elkaar elk jaar de release van de shooter af. Die studio's worden vaak geholpen door andere Activision-studio's, waaronder Raven Software en Neversoft.

"De verandering zal onze ontwerpers meer tijd geven om eem visie te maken en te innoveren bij elke titel", zei Hirshberg. "Het zal onze contentmakers meer richten op DLC en micro-DLC die ... grote en hoge margemogelijkheden geven en belangrijke schakels zijn geworden. Het zal onze teams meer tijd om bij te schaven, om ervoor te zorgen dat wij elke keer de best mogelijke ervaring aan onze fans leveren."

Sledgehammer Games, gesticht door twee ex-medewerkers van Visceral games, die gewerkt hebben aan de eerste Dead Space, wordt nog even een veer in de reet gestoken. "Ze hebben hun bekwaamheid bij Call of Duty: Modern Warfare 3 en hun vorige zeer gewaardeerde games gedemonstreerd", zei Hirshberg. "Ze zijn de perfecte keuze om onze nieuwe aanpak te ondersteunen en brengen frisse ideeën en creativiteit naar deze geweldige franchise en verhogen de lat voor next-gen games in het algemeen."

De nieuwe Call of Duty is nog niet voorgesteld, maar dat zal vast niet lang meer duren. Het zal niemand verbazen dat er in ieder geval een 'next-gen' versie van de game van dit jaar in ontwikkeling is.

Call of Duty: Ghosts-preview (Foto: Activision)