Nieuwe McLaren houdt gemoederen bezig

Het Formule 1-team McLaren lijkt op dit moment het team te zijn waar de concurrenten in Jerez naar kijken. Reden hiervoor is de ongewone achterzijde van de MP-29 waarmee het team uit Woking op de proppen is gekomen.

McLaren heeft flappen aan de achtervering bevestigd om zo de luchtstromen aan de achterzijde van de auto te kunnen beïnvloeden. Deze zijn zodanig ontworpen dat ze bij lage snelheden meer neerwaartse druk genereren, maar bij hogere snelheden veel minder luchtweerstand hebben.

De flappen weren de lucht die tussen de achterwielen doorstroomt en zorgen ervoor dat achter de flappen een lagere luchtdruk ontstaat. Dit versnelt de lucht die onder de onderzijde van de auto doorgaat, waardoor de vloer van de auto meer neerwaartse druk genereert.

Tot en met afgelopen seizoen kon dit door een vleugel aan de onderzijde van de achtervleugel, maar deze is verboden. De flappen bereiken echter eenzelfde effect. Op lage snelheid ligt de auto hoger dan de normale rijhoogte en op dat moment zijn de flappen bijna gesloten, waardoor ze bijdragen aan het verhogen van de neerwaartse druk. Naar mate de snelheid hoger wordt zakt de auto wat en klappen de flappen open, hierdoor vermindert de luchtweerstand weer.

Enkele andere teams hebben zich al geroerd over de legaliteit van de onderdelen op de achtervering, maar vooralsnog heeft autosportfederatie FIA het groene licht gegeven. De truc is niet eenvoudig te kopiëren door de concurrenten, omdat dan de gehele achterzijde van de bolide opnieuw ontworpen zal moeten worden.