Voor het eerst in jaren minder verkeersgewonden
Het aantal ernstig gewonden in het verkeer is vorig jaar voor het eerst sinds 2006 gedaald. Zo'n 19.200 mensen raakten gewond, bijna vijf procent minder dan een jaar eerder, schrijft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) in een Kamerbrief.
Het is nog te vroeg om al van een trend te spreken, schrijft de minister. Wel zegt ze blij te zijn met de daling. Schultz wil het aantal verkeersgewonden bijna halveren tot 10.600 in 2020, maar volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is dat alleen mogelijk als zware maatregelen worden genomen.
Om dat doel te bereiken zou iedereen verplicht een fietshelm op moeten. De overheid zou strenger moeten optreden tegen te hard rijden of rijden onder invloed. Ook zou moeten worden geïnvesteerd in een veilige fietsinfrastructuur. De minister wil daar niet aan. Het verplichten van een fietshelm kan er volgens haar voor zorgen dat mensen liever de auto nemen, wat op zijn beurt weer voor meer luchtvervuiling en gezondheidsschade oplevert.
De minister schrijft ambitieus te blijven. "Maar als er in 2015 geen zicht is op het bereiken van de doelstelling wil ik bezien of ik een nieuwe ambitieuze onderbouwde doelstelling kan formuleren."
Door de opkomst van de elektrische fiets en de toename van het aantal oudere fietsers is het lastig om het aantal gewonden terug te dringen. Het doel om het aantal verkeersdoden terug te dringen naar vijfhonderd zou wel kunnen worden gehaald.
Cijfers over het aantal verkeersslachtoffers zijn overigens niet onomstreden. Zo zette onder meer de SWOV in het verleden vraagtekens bij de kwaliteit van de politieregistratie van het aantal verkeersdoden en -gewonden. Sinds dit jaar wordt gewerkt met een verbeterde registratie. Dat moet vanaf volgend jaar een beter overzicht geven.