[Dakar] Zware dag voor Nederlanders
De Nederlandse equipes hebben gisteren in de elfde etappe van de Dakar Rally een zware dag beleefd. Een aantal teams kampte met technische problemen en kwam laat binnen, terwijl er ook een aantal opgevers waren. Van hen waren Peter van der Kolk en Ricardo van der Ende er het ernstigst aan toe.
Van der Kolk en Van der Ende waren juist bezig om een duin op te rijden toen ze met hun Toyota in een acht meter diep gat belandden. De auto was total loss en het team moest dan ook opgeven. Van der Ende kwam met de schrik vrij, maar Van der Kolk moest met de helikopter naar het ziekenhuis vervoerd worden waar bleek dat hij een scheurtje in een rugwervel had opgelopen.
Ook voor het vrachtwagenteam van Richard Huzink is het voorbij. De Ginaf van het team reed na 120 kilometer op de proef een afgrond in en crashte. De teamleden zijn ongedeerd, maar aan de voorzijde van de vrachtwagen zijn veel onderdelen krom en de versnellingsbak is doormidden gescheurd. Een dag eerder was Richards broer Gert Huzink al met een crash uitgevallen.
De Dakar is ook voorbij voor Gerard Wessels. Zijn team kampte in de tiende etappe met veel problemen en was te laat binnen om nog aan de elfde etappe deel te mogen nemen. Hij was van een duin afgevallen, waarna de vering van de Ginaf knapte en de vooras scheef stond. Na een urenlange reparatie kon het team verder, maar was te laat. Wessels heeft in de elfde etappe de auto van Huzink afgesleept.
Frans van Lankveld is de volgende deelnemer die er niet meer bij is. Hij had net als Wessels veel problemen in de tiende etappe en haalde na verkeerd te zijn gestuurd door de organisatie de finish van de etappe niet op tijd en kreeg geen starttijd meer voor de etappe van gisteren.
Jan Lammers kan nog wel verder na enkele lange reparaties. Eerst kampte de coureur na 381 kilometer op de elfde proef met een gebroken aandrijfas, waarna hij zes kilometer na deze reparatie weer stil kwam te staan. Ditmaal begaf de fusee het, waarna Lammers met hulp van Martien Hol en de GINAF Rally Service na reparatie zijn tocht kon vervolgen.
Hans Stacey leek bij de vrachtwagens op weg naar de dagzege tot het veerpakket het van zijn Iveco begaf. Hierna is hij rustig naar de finish gereden om toch nog tweede te worden. "Ineens stond het stuur 180 graden scheef. Ik had iedereen ingehaald en toen moest ik van het gas af om in het laatste stuk geen grotere schade op te lopen."
Bij de auto's leek Erik van Loon op weg naar een goed resultaat, maar inmiddels kan hij een goed resultaat op zijn buik schrijven. Een verstopte dynamo en een verdraaide band van de stuurbekrachtiging van de Mitsubishi zorgden ervoor dat hij vier uren verloor en een topklassering er niet meer inzit.