'Opheffen TLS is slechts schijnoplossing'

Het opheffen van Translink Systems, zoals door veel partijen in de Tweede Kamer wordt gepropageerd, is niet de gedroomde oplossing voor de problemen met de OV-chipkaart. Het échte probleem zit hem in een gebrek aan aandacht voor het belang van de reiziger. Dat besef is vaak afwezig bij TLS, de vervoerders en de overheid. Dat vindt de Maatschappij Voor Beter OV. 

Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat Translink Systems (TLS) maandag een slechte beurt heeft gemaakt doordat per internet gedane en betaalde bestellingen door reizigers niet op de chipkaarten konden worden gezet. Maar ook vervoerbedrijven laten steken vallen. Zo werd nabij het grote studenten-wooncomplex Uilenstede door het Amsterdamse GVB bij studenten onterecht saldo van de kaart afgeboekt. TLS opheffen, zonder een aantal zaken goed te regelen, is dus geen oplossing. Het is bovendien niet onlogisch, dat de dataverwerking van de reisgegevens van een landelijk systeem op een centrale plek dient te geschieden. 

Een stevige reorganisatie bij TLS zou wel op zijn plaats zijn. Om te beginnen vindt Voor Beter OV dat TLS dient te worden omgevormd tot een coöperatie, die wordt bestuurd door alle in ons land opererende vervoerbedrijven in plaats van door slechts enkele aandeelhouders. Op die manier wordt een einde gemaakt aan de situatie dat sommige vervoersmaatschappijen amper invloed hebben op wat bij TLS gebeurt, en mede daardoor wel erg makkelijk erg harde kritiek uiten. Er komt dan ook een einde aan het gebruik dat vervoerders bij reizigersonvriendelijke maatregelen zich verschuilen achter vermeende beperkingen bij TLS. Het toezicht op die coöperatie zou moeten worden gehouden door een OV-autoriteit, waarin naast de overheid ook reizigers zitting hebben. 

TLS, de vervoerders en de overheid dienen nu gewoon keihard aan de slag te gaan om het gehele systeem zodanig in te richten dat het voor de gebruikers, de reizigers dus, makkelijk in gebruik is. Dus geen aparte paaltjes of deurtjes per vervoerder, bij overstappen geen verplichte uit-en-weer-incheck, transparante ritprijzen die eerlijk berekend worden in plaats van op basis van de door de bus gereden afstand inclusief omwegen en geen rare tekortkomingen in de tarieven die de NS nu hanteert. Het systeem dient uiteraard storingsvrij te functioneren. 

Overigens werd ook gesuggereerd, dat er een protocol zou moeten komen, hoe te handelen bij storingen. “Protocol”  is een overdreven term: wat Voor Beter OV betreft, past dat protocol in zes woorden: Bij Storing De Reizigers Gewoon Meenemen.