'Abonnementen voor games binnenkort standaard'

Binnenkort is het heel normaal dat spelers een abonnement kunnen nemen op extra diensten rond hun spellen. Dankzij verschillende extra functies kunnen spelers statistieken raadplegen en herhalingen van gespeelde wedstrijden bekijken. Dat zegt Jamie Berger, vicevoorzitter van uitgever Activision, in een interview met gamevakblad MCV.

Met Call of Duty: Elite, een abonnement voor het schietspel Call of Duty: Modern Warfare 3 dat begin november op de markt komt, zet de uitgever een eerste stap. "Het is nu nog een keuze, maar over drie tot vijf jaar ontkom je er als ontwikkelaar niet meer aan", zegt Berger tegen het vakblad. Consumenten zouden meer diensten rond hun favoriete spellen verwachten en daar moeten gamebedrijven op inspelen.

Call of Duty: Elite laat spelers zien hoe zij en anderen het spel spelen. Tactieken voor online wedstrijdjes kunnen hierop aangepast worden. Ook biedt Elite de mogelijkheid teams te vormen voor competitiewedstrijden.

Activision is niet de enige uitgever die deze nieuwe trend omarmt. Electronic Arts heeft respectievelijk Racelog en Battlelog voor Need for Speed en het schietspel Battlefield 3. Voor FIFA 12, dat vrijdag in de winkel ligt, komt EA met EA Sports Football Club, een functie die statistieken van elke wedstrijd bijhoudt en vergelijkt met andere spelers.


'Abonnementen voor games binnenkort standaard' (Foto: Novum)