THQ investeert miljoenen in Warcraft-concurrent

Met een investering van ruim 36 miljoen euro doet game-uitgever THQ een gooi naar de troon van online game World of Warcraft. Het online spel Warhammer 40.000: Dark Millennium moet volgend jaar op de markt komen. De uitgever verwacht dat het spel zichzelf binnen vijf jaar terugverdient.

Twaalf miljoen spelers en zeker 120 miljoen euro omzet per maand maken World of Warcraft het schoolvoorbeeld van een succesvolle massively multiplayer online-game (MMO). Dergelijke online games zijn groeiende in Europa en de VS, terwijl ze in Azië al jaren 'booming business' zijn.

In de Verenigde Staten en West-Europa zou er volgens onderzoek van TNS/Nipo jaarlijks zeker 2,2 miljard euro in deze online games omgaan. Hierbij worden de aanschaf van het spel, virtuele goederen, virtueel geld en abonnementen meegerekend. In Nederland wordt jaarlijks 45 miljoen euro verdiend aan de MMO-games.

Warhammer 40.000: Dark Millennium is een MMO waarin spelers met en tegen elkaar kunnen strijden. Iedere speler maakt een eigen personage waarbij uit verschillende rassen en beroepen kan worden gekozen. Elk van de rassen streeft naar dominantie binnen de spelwereld wat een nooit ophoudende oorlog moet opleveren.

Met productiekosten van 36 miljoen euro, behoort Warhammer 40.000: Dark Millennium tot een van de duurdere games. Zo zou de detectivegame L.A. Noire evenveel gekost hebben, terwijl de racegame Gran Turismo 5 na vele jaren ontwikkeling bijna 60 miljoen euro heeft gekost. Naar verluidt is Grand Theft Auto IV de duurste game aller tijden met productiekosten boven de 70 miljoen euro.