Nieuwe regels tegen sms-diensten

Mensen die zitten opgescheept met een ongewild sms-abonnement, kunnen dat in de toekomst laten blokkeren door hun telefonieprovider. Dat staat in nieuwe regels die minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) donderdag heeft aangekondigd.

Telecombedrijven moeten ook speciale telefonieabonnementen gaan aanbieden, waarbij het onmogelijk is om sms-abonnementen te ontvangen. Ouders die hun kind een mobiele telefoon willen geven, kunnen dan uit voorzorg kiezen voor zo'n abonnement.

Klanten die opgescheept zitten met een sms-abonnement waar ze niet meer vanaf komen, kunnen straks ook niet meer worden afgesloten als ze weigeren hun rekening te betalen. Voorwaarde is wel dat ze een klacht hebben ingediend bij hun telefonieaanbieder.

Van der Hoeven wijst erop dat er bij de overheid veel klachten binnenkomen van mensen die één keer bijvoorbeeld een ringtone bestellen, en vervolgens vast blijken te zitten aan een duur abonnement. Met de nieuwe regels wil ze mensen daartegen beschermen en telefoniebedrijven aanmoedigen er ook meer tegen te doen.

De regels moeten nog verder uitgewerkt. Telecombedrijven en andere betrokken partijen kunnen er de komende tijd hun mening over geven. Van der Hoeven wil dat de nieuwe regels begin volgend jaar ingaan.

Eerder bleek uit onderzoek van de stichting Mijn Kind Online dat een kwart van de kinderen tussen 8 en 18 jaar wel eens ongewild is opgezadeld met een abonnement op een sms-dienst. De rekening daarvoor kan oplopen tot honderden euro's.