[NASCAR] Uitslag Gillette Fusion ProGlide 500
Denny Hamlin heeft in Pocono de Gillette Fusion ProGlide 500 op zijn naam geschreven. Hij bleef na 204 ronden Kyle Busch en Tony Stewart voor. Kevin Harvick blijft ook na deze wedstrijd aan de leiding in het klassement.
De race moest met twee uur worden uitgesteld, omdat op het moment dat de rijders de wedstrijd aan zouden vangen er een regenbui losbarstte. Nadat de baan drooggeblazen was mocht Kyle Busch de race op de 2,5 mijl lange tri-oval van poleposition aan gaan vangen. Lang kon hij niet genieten van de eerste plaats, van Denny Hamlin haalde hem al na vijf ronden in.
Dit zou zo blijven tot de eerste gele vlag van de dag die na vijftien ronden door de organisatie gezwaaid werd om teams de kans te geven de bolides aan de veranderende omstandigheden aan te passen. Het team van Kyle Busch deed dit het snelste, waardoor hij de eerste plaats pakte. Jimmie Johnson bleek over een goede auto te beschikken, want hij reed vanaf plaats 25 na 29 ronden al de top tien binnen.
Clint Bowyer wist na 33 ronden Busch te passeren en de leiding over te nemen. Hij zou deze plaats ook na de eerste series pitstops onder groen behouden. Juan Montoya worstelde ondertussen met zijn bolide en verloor langzaam maar zeker terrein. De Colombiaan lag na 63 ronden op plaats negen. Daarna reed hij bij zijn derde stop na tachtig ronden te snel door de pitstraat wat hem een drive-through-penalty opleverde. Hij zakte terug in het veld, maar bleef in dezelfde ronde als de leider. De Ganassi-rijder werd gered doordat er in de 97e ronde rommel op de baan lag.
Kevin Harvick kende de beste stop en hij nam de leiding dan ook over. De auto bleek echter niet optimaal afgesteld te zijn, waardoor Hamlin de eerste plaats over kon nemen. Bowyer kon geen vuist meer maken om de leidende positie nadat zijn auto even daarvoor de muur lichtjes geraakt had. Na de volgende serie stops leidde Hamlin nog steeds, maar nu voor Johnson die ruim vijf seconden achter de eerste man lag.
Hamlin werd door zijn teambaas verteld om na 145 ronden brandstof te besparen om ze te proberen de race nog maar op één stop uit te rijden. Deze strategie kon na 155 ronden in de prullenbak toen de gele vlag voor de derde maal uitgehangen werd. De herstart leverde een eerste plaats voor Kyle Busch op, maar lang zouden de coureurs er niet van kunnen genieten, omdat Casey Mears na contact met Elliott Sadler een beschadigde rechterzijde van zijn auto opliep.
Montoya profiteerde van de situatie door als enige in ronde 163 brandstof en nieuwe banden te halen. Een ronde later volgde nog een tiental coureurs voor brandstof, waardoor de Colombiaan flink opklom. Zij probeerden zo de race in één keer uit te rijden. De gok pakte goed uit toen Jamie McMurray niet veel later in de muur belandde en zo wederom een neutralisatie veroorzaakte.
Ditmaal gingen ook de leiders naar binnen, waardoor het veld opgeschud werd. Hierdoor ging plotseling Kurt Busch aan de leiding, voor Sam Hornish jr. en Montoya. Busch leverde al snel zijn eerste plaats in aan Hornish jr., terwijl David Reutimann na 175 ronden wederom een gele vlag veroorzaakte. Johnson was een van de weinigen die naar binnen ging voor nieuwe banden om zo in de slotfase van de race toe te kunnen slaan.
Hornish jr. bracht het veld op gang, terwijl Hamlin al snel van achteruit de vierde plaats opeiste. Hij haalde daarna onder meer Tony Stewart om na 189 ronden de eerste plaats over te nemen. Montoya viel ondertussen langzaam terug, maar hij wist een plaats in de top tien te behouden. Met nog één ronde te gaan probeerde Harvick Joey Logano te passeren, maar beide rijders wilden van het zelfde deel van de baan gebruikmaken, waarna Logano uiteindelijk spinde. Hij moest de pits opzoeken voor nieuwe banden terwijl de race geneutraliseerd werd. Na afloop van de wedstrijd was Logano witheet en haalde verhaal bij Harvick.
Na 202 ronden bracht Hamlin het veld weer op gang om de eerste plaats niet meer af te staan. Hij won voor Kyle Busch en Stewart. In de laatste ronde ging het helemaal mis voor Kasey Kahne die door AJ Allmendinger het gras op werd geduwd en de controle over zijn bolide verloor. Hij ging dwars over de baan en werd hard door Mark Martin en Gregg Biffle geraakt. Daarna reden onder meer Marcos Ambrose en Jeff Gordon nog in op de brokstukken.
In het klassement gaat Kevin Harvick nu aan de leiding met 2063 punten. Hij heeft er negentien meer verzameld dan Kyle Busch. Denny Hamlin staat op een achterstand van 136 punten als derde geklasseerd, voor Matt Kenseth en Kurt Busch. Nieuw in de top twaalf is Clint Bowyer met 377 punten minder dan Harvick.
Uitslag Gillette Fusion ProGlide 500
Pos. | Grid | Coureur | Merk | Punten/Bonus | Ronden | Uitval |
1 | 5 | Denny Hamlin | Toyota | 195/10 | 204 | |
2 | 1 | Kyle Busch | Toyota | 175/5 | 204 | |
3 | 6 | Tony Stewart | Chevrolet | 165/0 | 204 | |
4 | 22 | Kevin Harvick | Chevrolet | 165/5 | 204 | |
5 | 25 | Jimmie Johnson | Chevrolet | 155/0 | 204 | |
6 | 4 | Kurt Busch | Dodge | 155/5 | 204 | |
7 | 13 | Jeff Burton | Chevrolet | 146/0 | 204 | |
8 | 7 | Juan Montoya | Chevrolet | 142/0 | 204 | |
9 | 2 | Clint Bowyer | Chevrolet | 143/5 | 204 | |
10 | 17 | A.J. Allmendinger | Ford | 134/0 | 204 | |
11 | 19 | Sam Hornish Jr. | Dodge | 135/5 | 204 | |
12 | 26 | Carl Edwards | Ford | 127/0 | 204 | |
13 | 12 | Joey Logano | Toyota | 124/0 | 204 | |
14 | 9 | Ryan Newman | Chevrolet | 121/0 | 204 | |
15 | 29 | David Reutimann | Toyota | 118/0 | 204 | |
16 | 33 | Paul Menard | Ford | 115/0 | 204 | |
17 | 15 | Matt Kenseth | Ford | 112/0 | 204 | |
18 | 24 | Regan Smith | Chevrolet | 109/0 | 204 | |
19 | 3 | Dale Earnhardt Jr. | Chevrolet | 106/0 | 204 | |
20 | 31 | Scott Speed | Toyota | 103/0 | 204 | |
21 | 11 | Brad Keselowski | Dodge | 100/0 | 204 | |
22 | 38 | Travis Kvapil | Ford | 97/0 | 204 | |
23 | 23 | Casey Mears | Toyota | 94/0 | 204 | |
24 | 43 | David Stremme | Ford | 91/0 | 204 | |
25 | 27 | Martin Truex Jr. | Toyota | 88/0 | 204 | |
26 | 35 | David Ragan | Ford | 85/0 | 204 | |
DNF | 8 | Kasey Kahne | Ford | 82/0 | 203 | Accident |
DNF | 28 | Greg Biffle | Ford | 79/0 | 203 | Accident |
DNF | 14 | Mark Martin | Chevrolet | 76/0 | 203 | Accident |
DNF | 16 | Marcos Ambrose | Toyota | 73/0 | 203 | Accident |
31 | 21 | Elliott Sadler | Ford | 70/0 | 203 | |
DNF | 10 | Jeff Gordon | Chevrolet | 67/0 | 203 | Accident |
33 | 37 | David Gilliland | Ford | 64/0 | 202 | |
34 | 20 | Max Papis | Toyota | 61/0 | 200 | |
35 | 42 | Kevin Conway * | Ford | 58/0 | 199 | |
DNF | 18 | Jamie McMurray | Chevrolet | 55/0 | 167 | Accident |
DNF | 36 | J.J. Yeley | Dodge | 52/0 | 40 | Brakes |
DNF | 41 | Bobby Labonte | Chevrolet | 54/5 | 32 | Electrical |
DNF | 32 | Michael McDowell | Toyota | 46/0 | 27 | Brakes |
DNF | 34 | Dave Blaney | Toyota | 43/0 | 24 | Overheating |
DNF | 40 | Geoffrey Bodine | Chevrolet | 40/0 | 23 | Rear Gear |
DNF | 39 | Chad McCumbee | Toyota | 37/0 | 22 | Rear Gear |
DNF | 30 | Joe Nemechek | Toyota | 34/0 | 11 | Transmission |
* = rookie;
Bonus: 5 bonuspunten voor het leiden van minimaal 1 ronde;
5 extra bonuspunten voor het leiden van de meeste ronden
Stand na 14 van de 36 races (top 12)
Pos. | Coureur | Punten | Verschil | Races | Poles | Wins | Top5 |
1 | Kevin Harvick | 2063 | Leader | 14 | 0 | 1 | 5 |
2 | Kyle Busch | 2044 | -19 | 14 | 2 | 2 | 5 |
3 | Denny Hamlin | 1927 | -136 | 14 | 0 | 4 | 6 |
4 | Matt Kenseth | 1893 | -170 | 14 | 0 | 0 | 4 |
5 | Kurt Busch | 1881 | -182 | 14 | 1 | 2 | 5 |
6 | Jimmie Johnson | 1849 | -214 | 14 | 0 | 3 | 6 |
7 | Jeff Gordon | 1827 | -236 | 14 | 0 | 0 | 5 |
8 | Jeff Burton | 1803 | -260 | 14 | 0 | 0 | 3 |
9 | Carl Edwards | 1729 | -334 | 14 | 0 | 0 | 1 |
10 | Greg Biffle | 1727 | -336 | 14 | 0 | 0 | 2 |
11 | Mark Martin | 1711 | -352 | 14 | 1 | 0 | 5 |
12 | Clint Bowyer | 1686 | -377 | 14 | 0 | 0 | 1 |