Bridgestone: "Temperatuur bepaalt uitslag"

Bandenfabrikant Bridgestone denkt dat de eigenschappen van de Ferrari- en McLaren-bolides er voor zorgen dat de uitslag van races zo verschillend is. Het Japanse merk stelt dat de temperatuur op de racedag er voor zorgt dat een van beide teams in het voordeel is.

Lewis Hamilton was in Duitsland met de McLaren oppermachtig en kon zelfs nadat hij in eerste instantie achter de safetycar enkele plaatsen verloren had, toch de race winnen. Felipe Massa was in zijn Ferrari in Hongarije duidelijk de sterkste, maar hij zou door een geplofte motor de finish niet zien.

Bridgestone's directeur van de racebandontwikkeling, Hirohide Hamashima, denkt het verschil te weten. In een interview met autosport.com geeft hij hierover uitleg. "Ten opzichte van McLaren heeft Ferrari een wagen die meer neigt naar onderstuur. De McLaren neigt weer meer naar overstuur. Als de band voldoende grip biedt, is de wagen met wat overstuur over een ronde genomen sneller dan een neutrale of ondersturende bolide."

"In een race, zeker als je temperaturen zoals in Hongarije hebt, worden de banden van een oversturende wagen veel warmer dan bij een ondersturende bolide," vervolgt de Japanner. "Neem nu de afgelopen Grand Prix. Na een paar ronden had Hamilton te maken met overstuur. Hij moest telkens zijn wagen corrigeren, terwijl de Ferrari’s na een paar ronden een goede balans hadden. De temperatuur heeft dus ontzettend veel invloed op de race."

Ook gaf hij inzicht in het verschil tussen Felipe Massa en Kimi Räikkönen. "Als de omstandigheden bij Felipe passen, kan hij op 110 procent van zijn kunnen presteren. Maar als dat niet het geval is, zit hij op negentig procent van zijn kwaliteiten. Bij Kimi Räikkönen is dat niet zo. Hij rijdt altijd op honderd procent van zijn kunnen. Het maakt voor hem niet uit of de wagen wel of niet goed is."