XNA-games dit najaar te koop op Xbox Live

Tijdens de keynote op Gamefest 2008 heeft Microsoft bekend gemaakt dat het mogelijk gaat zijn voor hobby-ontwikkelaars om hun XNA-projecten te verkopen op Xbox Live. Ontwikkelaars die lid zijn van de XNA Creators Club zullen onder bepaalde voorwaarden hun games mogen aanbieden op de Marketplace. Games die in deze categorie vallen zullen variëren in prijs van 200 tot 800 Microsoft points (€3 tot €10), waarvan 70% naar de ontwikkelaar gaat. Chris Satchell, CTO van Microsoft's Interactive Entertainment Business Group, ziet dit als een goede stap naar innovatieve games.

Niet alleen democratiseren we gamesontwikkeling met Xbox LIVE Community Games later dit jaar, maar we creëren tevens een platform voor ambitieuse ontwikkelaars om hun carrière te beginnen op globaal niveau. Het is een win-win situatie voor zowel ontwikkelstudio's als consumenten, want dit zal de ontwikkelaars aanzetten om de beste en meest innovatieve games te ontwikkelen.

In de bèta staat al een flinke lading games klaar en de verwachting is dat als het systeem later dit jaar online gaat, het aanbod van Arcade-games zal gaan verdubbelen. Mede hierdoor moet het totale aanbod van games voor Xbox 360-bezitters tegen het einde van dit jaar gegroeid zijn tot meer dan 1.000 games.

Om ontwikkelaars extra te stimuleren organiseert Microsoft wederom de Dream-Build-Play competitie. Deelnemers maken kans op een prijs van $70.000 en een contract om de game uitgegeven te krijgen. De drie beste games van vorig jaar, "The Dishwasher: Dead Samurai," "Blazing Birds" en "Yo Ho Kablammo!" zullen binnenkort ook verschijnen in de Marketplace.