Allerlei Fallout 3 informatie

Alle Fallout 3 fans werden onlangs nog gek gemaakt met de teaser trailer, en nu krijgen we opeens een stuk meer informatie. Onderstaande info is gebaseerd op een uur lange demo die Game Informer mocht aanschouwen.

De game draait zoals verwacht op de Oblivion engine. De engine is echter wel aangepast zodat er voor Fallout 3 een fatsoenlijke 3rd person view in zit. De game begint met jouw geboorte, en tevens de dood van je moeder, in het ziekenhuis van een Vault. Dit is waar je jouw character ontwerpt, traits kiest, etc. Elk aspect van het creeeren van je character is gebaseerd op het S.P.E.C.I.A.L systeem uit de vorige Fallout games. De gevechten zullen een mix zijn van real time en gepauzeerd orders uitdelen. Het zogenaamde Valt-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) zal nog wel Action Points gebruiken die we kennen uit de vorige Fallout games. Hoe dit precies zal werken in combinatie met real-time elementen is nog niet helemaal duidelijk.

De vorige Fallout games stonden bekend om hun 'expliciete' beelden van tijd tot tijd, en deze gore zal ook in Fallout 3 volop aanwezig zijn. Ontploffende hoofden is één voorbeeld, en deze death scenes zullen kennelijk allemaal in slow-motion te zien zijn. De game geeft je net als zijn voorgangers veel vrijheid. Je kunt een krachtpatser worden met een minigun over z'n schouder, of een charmant scharminkel dat zich langs alles en iedereen weet te praten. Daarnaast zal Fallout 3 maar liefst negen tot twaalf verschillende eindes kennen. Ook kunnen vijanden jou op specifieke plekken op het lichaam raken, zoals jij dat ook kon in de vorige games. Fallout zou Fallout natuurlijk niet zijn zonder een flinke portie radioactieve straling, en deze straling speelt dit keer een grotere rol. Niet alleen gebieden waar straling is zijn gevaarlijk, ook eten of drinken kan besmet zijn.

Je zult wel wat XP kunnen verzamelen door losse vijanden af te werken maar de meeste XP zal je binnenhalen door quests op te lossen. De XP is gecapt op level 20. In tegenstelling tot Oblivion levelt de wereld om je heen niet met je mee en als je in het begin van de game een high-level gebied binnen loopt zal je dan ook een (naar alle waarschijnlijkheid) pijnlijke dood sterven. Ook zul je van tijd tot tijd weer NPC's in kunnen huren om je een handje te helpen.