Colony Studios laat van zich horen

Enkele voormalig werknemers van Sony Online Entertainment en Blizzard hebben in september 2005 samen met nog een aantal ex-MMO-programmeurs en -ontwerpers Colony Studios uit de grond gestampt. Niet geheel onverwacht zal deze studio zich richten op de ontwikkeling van MMORGs met als eerste titel een vooralsnog naamloos sci-fi MMORPG project.

De ontwikkelaars willen de game onderscheiden van andere MMORPGs door het verloop van het spel geheel open te laten. Bij het begin van de game zal de voorgeschiedenis vast staan, maar hoe de oorlog tussen de verschillende rassen zal verlopen is geheel aan de spelers.

De staat van dienst van Colony Studios is op voorhand op z'n minst indrukwekkend te noemen. De teamleden hebben meegewerkt aan World of Warcraft, Lord of the Rings Online, EverQuest, Ultima Online, City of Heroes, Dark Age of Camelot en EVE Online.

Enkele features van de game zijn territoria die steeds in andere handen kunnen vallen, een uniek PvP-systeem (hoewel er nog niet besproken werd wat er nu zo uniek aan is) en het ontbreken van traditionele RPG-elementen zoals "collect 10 boar tusks".
Hierbij voegde Mark Wallis, CEO van Colony Studios, wel toe dat de ontwikkeling een flexibele vorm heeft. Als een feature op papier zou moeten werken, maar in de praktijk blijkt dat het niet werkt zoals bedacht, dan is er de ruimte om de feature aan te passen of desnoods te schrappen.

Our plans for Colony Studios are simple; make the best MMO we possibly can without worrying about who we piss off in the process. In all seriousness though, we just want to make the game that we all have dreamed of. You know, the one that you talk to your friends about... the one that you've always wanted to play.

De game heeft nog geen releasedatum, maar Colony Studios richt zich op kerst 2009. Een platform waar deze ambitieuze titel op zou moeten verschijnen is ook nog niet bekend.