Nieuw: De op afstand bestuurbare gamer

Bij het Japanse NTT Basic Research Laboratory heeft men een techniek ontwikkeld waarmee men mensen op afstand kan besturen. Onderzoeker Taro Maeda en zijn team geloven dat met deze techniek de game-ervaring realistischer gemaakt kan worden. Galvanic Vestibular Simulation (GVS), zoals de techniek heet, brengt mensen uit evenwicht, hierdoor zal het lichaam automatisch proberen de balans te herstellen en zal dus een bepaalde richting op gaan. Om mensen uit evenwicht te halen bevestigt men elektrodes bij de vestibulaire zenuwen onder het oor. De apparatuur voor de techniek bestaat uit een helm met de elektrodes en een afstandsbediening die sterk lijkt op het type dat ook gebruikt wordt voor op afstand bestuurbare auto's.

Eerder deze maand demonstreerde men GVS al op Siggraph, een jaarlijkse conferentie voor computergraphics en interactive technieken. De techniek werd hier gedemonstreerd op bezoekers die zich opgaven als vrijwillige proefpersoon. Tot het vermaak van de overige bezoekers konden de mensen bestuurd worden door de demonstrateur.

GVS heeft het potentieel binnen games gebruikt te worden, in racegames zou men bijvoorbeeld de sensatie kunnen krijgen naar links of rechts gedrukt te worden wanneer men een scherpe bocht maakt. Het kan ook direct een motivatie zijn om wat beter te rijden. Naast de entertainment-toepassingen heeft GVS ook potentieel binnen de medische wereld als behandelingsmiddel voor mensen met een evenwichtsstoornis.

Er is echter wel een maar, onderzoeker Brian Day van het University College te Londen waarschuwt dat overmatig gebruik van elektronisch opgewekte evenwichtspulsen kan leiden tot weefselschade.